آموزش انگلیسیآموزشیآیلتستافلمقالات انگلیسی

تفاوت آزمون آیلتس و تافل در چیست؟

تفاوت آزمون آیلتس و تافل یکی از مهم‌ترین سوالاتی است که برای افراد متقاضی دریافت مدرک زبان وجود دارد. شاید در گذشته دانستن زبان دوم تنها وابسته به علاقه افراد بود؛ اما امروزه دانستن زبان دوم و به خصوص زبان انگلیسی به یک نیاز مبدل شده است. شما به راحتی می‌توانید با افراد مختلف در سراسر جهان ارتباط برقرار کنید و به همین دلیل لازم است که زبان مشترکی با آن‌ها داشته باشید. دانستن زبان به شما کمک می‌کند به راحتی در یک کشور خارجی زندگی کنید، سفر بروید و حتی کسب و کار بین المللی داشته باشید. بسیاری از افراد به این فکر می‌کنند که استخدام مترجم، نیاز آن‌ها به دانستن زبان دوم را از بین می‌برد؛ اما در هر موقعیتی که باشید، مترجم نمی‌تواند به اندازه خودتان تأثیر داشته باشد و حتی ممکن است در بسیاری از موارد برای شما مشکل ایجاد کند.

در کنار اهمیت تسلط به زبان انگلیسی، داشتن مدرکی مبتنی بر این تسلط برای افراد لازم است؛ به خصوص افرادی که قصد مهاجرت دارند، می‌خواهند در کشورهای خارجی تحصیل کنند یا به صورت بین المللی کار انجام دهند. حتی اگر هدف خاصی برای یادگیری زبان در نظر نداشته باشید، بهتر است بدانید که داشتن مدرک زبان نقطه قوتی در رزومه شما محسوب می‌شود و در پیدا کردن شغل تأثیر بسیاری برایتان دارد.

بیایید ابتدا در مورد هر کدام از آزمون‌ها توضیح دهیم و سپس به تفاوت آزمون آیلتس و تافل بپردازیم. تعریف آن‌ها به شما کمک می‌کند تا حد زیادی خودتان متوجه تفاوت آزمون آیلتس و تافل بشوید.

آزمون آیلتس

نام کلمه آیلتس مخفف عبارت  International English Language Testing System به معنای سیستم بین المللی آزمون زبان انگلیسی است. بسیاری از مراکز برای سنجش میزان مهارت و دانش زبان انگلیسی، این آزمون را ملاک قرار می‌دهند. آزمون آیلتس یک آزمون بین المللی برای افرادی است که قصد مهاجرت به کشورهای مختلف را دارند. جالب است بدانید که بیش از ده هزار موسسه در کشورهای مختلف آزمون آیلتس را ملاک دانش زبانی مخاطبان خود قرار داده‌اند؛ این مجموعه‌ها در تمام حوزه‌های کاری، آموزشی و… فعالیت می‌کنند. همچنین برای مهاجرت به کشورهایی چون استرالیا، کانادا، نیوزلند و انگلستان به مدرک آزمون آیلتس نیاز دارید.

آزمون آیلتس طی مدت سی سال است که چهار مهارت اصلی در زبان انگلیسی یعنی مهارت‌های مکالمه، شنیداری، نوشتن و خواندن را می‌سنجد و مورد اعتماد افراد مختلفی است. تفاوت مهم آزمون آیلتس و تافل در اعتبار آن‌هاست.

آزمون آیلتس توسط متخصصان کارآزموده در زمینه ارزیابی زبان انگلیسی طراحی می‌شود. در این آزمون کلیه مهارت‌های مورد نیاز شما برای زندگی، استخدام شدن و یا تحصیل در کشور دیگر سنجیده می‌شود.

آزمون آیلتس دو نوع دارد که در ادامه در مورد آن‌ها توضیح خواهیم داد؛

  • آیلتس آکادمیک: برای ورود به محیط آکادمیک مانند دانشگاه‌ها و مراکز علمی تحقیقاتی لازم است که زبان را در سطح بالا بدانید. به همین دلیل در آزمون آیلتس آکادمیک مهارت شما برای قرار گرفتن در چنین فضاهایی سنجیده می‌شود. نتیجه این آزمون تعیین می‌کند که آیا شما آماده تدریس یا آموزش با استفاده از زبان انگلیسی هستید یا خیر.
  • آیلتس عمومی: در این آزمون مهارت‌های شما در زبان انگلیسی در سطح عمومی بررسی می‌شود. این که شما آمادگی لازم برای زندگی در یک اجتماع انگلیسی زبان یا ورود به محیط کاری انگلیسی را دارید یا خیر در آزمون عمومی آیلتس مورد سنجش قرار می‌گیرد.

قبولی در ازمون آیلتس

این که کدام یک از دو آزمون را انتخاب می‌کنید؛ وابسته به هدف شما از دریافت مدرک این آزمون می‌باشد. به خاطر داشته باشید که اگر قصد دریافت ویزای کاری، تحصیلی یا زندگی در انگلستان را دارید؛ باید در آزمون آیلتس منحصر به دریافت ویزای انگلستان شرکت کنید.

جالب است بدانید که در آزمون آیلتس قبول شدن یا قبول نشدن وجود ندارد. موسسات با توجه به ویژگی‌های مورد نظرشان حداقل نمره‌ای برای این آزمون در نظر می‌گیرند. افرادی که نتایج آزمونشان بالاتر از حداقل نمره باشد، پذیرفته خواهند شد. نمرات شما با توجه به سوال‌ها در مهارت‌های مختلف محاسبه می‌شود و وابسته به نوع آزمونی است که در آن شرکت می‌کنید.

آزمون تافل

آزمون تافل مهارت فهمیدن و برقراری ارتباط شما به وسیله زبان انگلیسی در سطح دانشگاهی را می‌سنجد. در این آزمون تعیین می‌شود که شما چگونه برای انجام فعالیت‌های آکادمیک از مهارت‌های جهارگانه زبان انگلیسی استفاده می‌کنید. بیایید برخی از ویژگی‌های آزمون تافل را بررسی کنیم.

  • محبوبیت بیشتر در میان دانشجویان

بسیاری از دانشجویانی که برای پذیرش در دانشگاه‌های کشورهایی چون آمریکا، کانادا، آلمان و فرانسه اقدام می‌کنند، نمرات آزمون تافل را ارائه می‌دهند.

  • ملاک سنجش برای دانشگاه‌های کشورهای مختلف

برخی از دانشگاه‌های کشورهایی چون ایالات متحده، کانادا، آلمان و فرانسه برای سنجش سطح زبان انگلیسی دانشجویان از این آزمون استفاده می‌کنند.

  • پذیرش در دانشگاه مورد نظر

بسیاری از افرادی که در آزمون تافل شرکت کرده‌اند، توانسته‌اند وارد دانشگاهی که در اولویت اول یا دومشان قرار داشته است، شوند.

  • بهتر برای موفقیت در کلاس درس

آزمون تافل به خوبی می‌تواند شما را برای ورود به دانشگاه و استفاده از زبان انگلیسی به صورت آکادمیک آماده کند. تمرین برای مهارت‌ها و سوالات موجود در آیلتس باعث آسایش خاطر شما از به دست آوردن آموزش‌های لازم برای حضور در کلاس‌های درس انگلیسی زبان می‌شود.

  • نمرده‌دهی کاملا منصفانه

قبولی در آزمون تافل

آزمون تافل در مراکزی که از شما آزمون گرفته‌اند، تصحیح نمی‌شود. آزمون تافل به صورت کامپیوتری است و به همین دلیل می‌توانید اطمینان داشته باشید که نتیجه آن، تماما حاصل کار خودتان است.

بیش از ۳۵ میلیون نفر در سراسر دنیا در آزمون تافل شرکت و مدرک آن‌ را دریافت کرده‌اند؛ از جمله این افراد می‌توان به دانشجویان موسسات آموزش عالی، متقاضیان بورسیه و مهاجرت، متقاضیان ویزای تحصیلی و کاری و افرادی که قصد سنجش سطح زبان انگلیسی خود را دارند، اشاره کرد.

آزمون تافل برای بیش از ۱۰ هزار مرکز و موسسه آموزشی در سراسر جهان معتبر است. این آزمون علاوه بر کشورهایی که پیش از نام بردیم در استرالیا، نیوزلند، انگلستان و کشورهای اروپایی و آسیایی نیز معتبر است.

تفاوت آزمون آیلتس و آزمون تافل به صورت کلی

تا حد زیادی با این دو آزمون آشنا شدید. بیایید به تفاوت آزمون آیلتس و تافل بپردازیم. هر کدام از این آزمون‌ها مبتنی بر سبک خاصی هستند و به همین دلیل شباهت چندانی ندارند. در ادامه به چند تفاوت میان آزمون آیلتس و تافل می‌پردازیم.

  • یکی از چند تفاوت آزمون آیلتس و تافل در سبک سوالات آن‌هاست. سوال‌های مطرح شده در آزمون تافل از تنوع بیشتری برخوردارند.
  • تفاوت آزمون آیلتس و تافل در مدت زمان آن‌ها نیز مشهود است. مدت زمان مورد نیاز برای آزمون آیلتس دو ساعت چهل دقیقه و برای آزمون تافل چهار ساعت می‌باشد.
  • دیگر تفاوت آزمون آیلتس و تافل در این است که آزمون تافل دارای یک نوع است. آزمون آیلتس همانطور که پیش از این به آن اشاره کردیم شامل دو نوع عمومی و آکادمیک می‌باشد.
  • آزمون تافل به صورت کامپیوتری برگزار می‌شود و آزمون آیلتس روی کاغذ است.
  • در آزمون تافل قدرت تحلیل دانشجویان نیز بررسی می‌شود و در آزمون آیلتس حافظه و قدرت درک دانشجو از زبان انگلیسی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
  • نمره آزمون آیلتس بین ۱ تا ۹ می‌باشد و نمره نهایی شما میانگین بین نمره مهارت‌های مختلف است. آزمون تافل یک آزمون ۱۲۰ امتیازی است که امتیاز آن میان قسمت‌های مختلف تقسیم شده است.

موارد گفته شده جزو چند تفاوت آزمون آیلتس و تافل به صورت جامع بودند. در ادامه ساختار این دو آزمون در سنجش مهارت‌های چهارگانه را بررسی خواهیم کرد.

تفاوت آزمون آیلتس و تافل در مکالمه

در بخش مکالمه آزمون آیلتس شما باید به صورت حضوری به سوالات پاسخ دهید؛ در حالی که در بخش مکالمه تافل شما به سوالات در میکروفون پاسخ خواهید داد. بخش مکالمه آزمون آیلتس بین ۱۰ تا ۱۲ دقیقه زمان لازم دارد و ممکن است همزمان با بقیه قسمت‌های آزمون برگزار نشود. بخش مکالمه آزمون تافل به صورت همزمان با سایر بخش‌ها و به مدت ۲۰ دقیقه برگزار می‌شود.

تفاوت آزمون آیلتس و تافل در بخش کتبی

سنجش این مهارت در تافل مبتنی بر مقاله است. در آزمون تافل ملزم به انجام دو کار هستید؛ ابتدا باید مقاله‌ای با پنج پاراگراف و بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ کلمه بنویسید. به عنوان فعالیت دوم لازم است که از بخشی از همان مقاله با همان موضوع یادداشت بردارید و از آن برای نوشتن پاسخ ۱۵۰ تا ۲۲۵ کلمه‌ای استفاده کنید. در آزمون آیلتس از شما خواسته می‌شود که اطلاعات موجود در جدول، نمودار و… را تشریح کنید. همچنین ممکن است از شما درخواست شود که یک پاسخ ۲۰۰ تا ۲۵۰ کلمه‌ای را با توجه به دیدگاه یا استدلال خود یادداشت نمایید.

تفاوت آزمون آیلتس و تافل در بخش خواندن

می‌توان گفت مشابه‌ترین بخش در بین آزمون آیلتس و تافل، سنجش مهارت reading است. در این بخش آزمون تافل سه متن وجود دارد با ۲۰ دقیقه زمان وجود دارد، که به پرسش‌های مطرح شده پاسخ دهید تا مشخص شود تا چه اندازه مفهوم متون نوشته شده را درک کرده‌اید. در آزمون آیلتس نیز ۳ بخش وجود دارد که هر کدام ۲۰ دقیقه زمان خواهند داشت. ماهیت متون مورد استفاده در این بخش آکادمیک است. سوالات مطرح شده در این بخش مشخص می‌کند که شما ایده‌ها و سبک متن را به خوبی درک کرده‌اید یا خیر.

تفاوت آزمون آیلتس و تافل در بخش شنیداری

تفاوت آزمون آیلتس و تافل در این بخش نیز بسیار زیاد است. در آزمون تافل شما بین ۴۰ تا ۶۰ دقیقه باید به مکالمه‌ای در دانشگاه یا بخش‌هایی از یم سخنرانی گوش دهید. در این حین باید اطلاعات مورد نیاز خود را یادداشت کنید و پس از آن به سوالات تستی مطرح شده پاسخ دهید. در آزمون‌ آیلتس داوطلبان می‌توانند حین گوش دادن، به سوالات پاسخ دهند.

بررسی چندین تفاوت آزمون آیلتس و تافل به شما کمک می‌کند بهتر برای آن‌ها آماده شوید و در آزمون درست شرکت کنید.

کتاب زبان اصلی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا