آموزش انگلیسیآموزشیمقالات انگلیسی

بهترین روش برای یادگیری زبان در منزل کدام است؟

تسلط به زبان­های بین المللی یکی از مهمترین ویژگی­های هر فرد موفق در دینای امروزی است. از آنجا که حضور در کلاس­های زبان امری زمان بر و پر هزینه است، ممکن است شما نیز به یادگیری زبان انگلیسی به طور خود آموز فکر کرده باشید. در این مطلب به بررسی روش­های مختلف یادگیری زبان انگلیسی در خانه خواهیم پرداخت و به این پرسش پاسخ می دهیم که:” بهترین روش برای یادگیری زبان در منزل کدام است؟ ”

روش­های مختلف یادگیری زبان به طور خود آموز

برای یادگیری زبان به طور خود آموز روش­های متنوعی در برابر شما وجود دارد. روش­هایی که هر یک مزیت­ها و معایب مربوط به خود را داشته و البته ممکن است، آن روشی که برای شما مناسب است، برای دیگری مناسب نباشد. این روش ها به طور کلی شامل موارد زیر خواهند بود:

  • تماشای ویدیوهای زیرنویس دار
  • گوش دادن به آهنگ­های انگلیسی و خواندن هم زمان متن
  • نوشتن خاطرات به زبان انگلیسی
  • شرکت در امتحانات آنلاین رایگان
  • مکالمه در جمع های دوستانه
  • استفاده از کتاب های خود آموز زبان انگلیسی
  • و هر چیز دیگری که به دلیلی برای مواجه شدن شما با زبان انگلیسی تبدیل شود.

تماشای ویدیو برای یادگیری زبان انگلیسی در منزل

یکی از روش­های مرسوم برای یادگیری زبان در منزل، تماشای فیلم و سریال­هایی با زبان اصلی است. البته، نکات بسیاری برای استفاده صحیح از این روش وجود دارد. یادگیری زبان انگلیسی به طور خود آموز با استفاده از مشاهده فیلم­های زیرنویس دار، باید به کمک زیرنویس­های انگلیسی انجام شود. این در حالی است که بسیاری از اشخاص، به اشتباه، وقت خود را صرف دیدن فیلم­های دارای زیرنویس فارسی می کنند.

مزیت­های این روش

یکی از بزرگترین مزیت­های این روش یادگیری زبان انگلیسی به طور خود آموز هزینه بسیار پایین آن است. کافی است تعدادی فیلم مناسب پیدا کنید و زیرنویس­های انگلیسی آن­­ها را نیز تهیه کنید. از دیگر مزیت­های بزرگ این روش، می توان به فرا گرفتن هرچه دقیق و صحیح تر تلفظ کلمات اشاره کرد. در کنار این­ها، چنانچه از زیرنویسی دقیق استفاده کنید، می توانید با املای صحیح کلمات نیز آشنا شوید.

معایب این روش

مانند هر روش آموزشی دیگری، این شیوه فراگیری زبان به طور خود آموز نیز در کنار مزایای خود، معایبی را نیز به همراه دارد. اولین و بزرگترین این نکات، آن است که این روش، مخصوص کسانی است که دایره لغات وسیعی دارند. در واقع شما برای استفاده از این متد، باید درصد بالایی از کلمات موجود در مکالمه بازیگران فیلم را متوجه شوید. این روش توانایی­های شنیداری مرتبط با زبان انگلیسی را در شما تقویت خواهد کرد، ولی تاثیر چندانی در قدرت مکالمه شما نخواهد داشت.

گوش دادن به آهنگ برای یادگیری زبان انگلیسی در منزل

این روش یادگیری زبان انگلیسی به طور خود آموز نیز شباهت های بسیار زیادی با روش قبل دارد. در این متد نیز باید متن ترانه­هایی که گوش می­دهید را مشاهده کنید. چنانچه تسلط زیادی بر روی واژگان ندارید، می توانید از متن و ترجمه در کنار یکدیگر استفاده کنید. البته، زمانی که تا حد قابل قبولی روی معنای کلمات موجود در یک ترانه تسلط پیدا کردید، باید از متن انگلیسی به طور تنها استقاده کنید.

مزیت­های این روش

بزرگترین مزیت این روش آن است که، پس از مدتی به طور ناخودآگاه با خواننده همراه خواهید شد. این عمل امکان یادگیری تلفظ کلمات انگلیسی به طور خودآموز را برای شما فراهم خواهد کرد. مانند روش قبل، این روش نیز از مزیت کم هزینه بودن برخوردار است.

معایب این روش

روش استفاده از موزیک برای یادگیری زبان انگلیسی به طور خود آموز، در کنار تمام ویژگی های مثبت خود، معایبی نیز دارد. از جمله این عیب­ها می توان به عدم تاثیر گذاری در توانایی نوشتن اشاره کنیم. ضمناً این روش ممکن است برای همه جوابگو نباشد. فراموش نکنید که موسیقی می تواند تمرکز بسیاری از افراد را از بین ببرد.

استفاده از نرم افزارهای آموزشی

یکی دیگر از راه­هایی که می تواند گزینه ای مناسب برای یادگیری زبان در خانه باشد، استفاده از نرم افزارهای آموزشی است. یادگیری زبان انگلیسی به طور خود آموز و با کمک نرم افزارها به مراتب ساده تر خواهد بود. یک نرم افزار آموزش زبان انگلیسی خوب، باید طوری طراحی شده باشد، که توانایی های زبانی شما را بر اساس برنامه­ای مشخص افزایش دهد.

مزیت­های این روش

آموزش زبان در منزل با استفاده از نرم افزار، به مراتب کم هزینه­تر از حضور در کلاس­های زبان آموزی خواهد بود. ضمناً، نرم افزارهای خوب آموزش زبان روندی مشخص و برنامه ریزی شده دارند.

معایب این روش

فراموش نکنید که نرم افزار خود آموز زبان نیز معجزه نمی کند. ضمناً نرم افزارهای رایگان آموزش زبان بسیاری در سطح اینترنت وجود دارند، که با روند غیر استاندارد خود چیزی جز اتلاف وقت را به شما هدیه نمی­دهند. بهترین راه برای جلوگیری از این مشکل، استفاده از نرم افزارهای نه چندان گران قیمت، ولی ثابت شده است. نرم افزارهایی که امتحان خود را به خوبی پس داده­اند. بسته خودآموز زبان انگلیسی رزتا استون که یک پکیج شامل نرم افزار، سی دی صوتی و کتاب خود آموز زبان انگلیسی است، یکی از بهترین­ها در نوع خود می­باشد. در این پکیج، از شیوه آموزش زبان مادری برای یادگیری زبان انگلیسی در خانه استفاده شده است. ضمناً اگر می­خواهید راجع به این پکیج، که به طور همزمان بر روی تمام قابلیت­های چهارگانه کار می­کند بیشتر بدایند، کافی است روی نام آن کلیک کنید.

شرکت در آزمون های آنلاین

شرکت در آزمون­های آنلاین یکی دیگر از کارهای مفید در زمینه یادگیری زبان انگلیسی به طور خود آموز است. گرچه شاید این روش به طور مستقیم در دسته شیوه­های آموزشی جایی نداشته باشد، با این وجود می تواند به عنوان یک کاتالیزور برای روند یادگیری زبان به طور خود آموز عمل کند.

مزیت­های این روش

بزرگترین مزیت شرکت در آزمون­های آنلاین برای یادگیری زبان در خانه، کشف نقطه ضعف­های خود است. به این ترتیب می­توانید با کار کردن بر روی این نقطه ضعف­ها رفته رفته توانایی خود در زمینه زبان انگلیسی را گسترش دهید.

معایب این روش

پیدا کردن آزمون­های آنلاین مفید و موثر کار چندان ساده­ای نیست. اکثر آزمون­های آنلاین موثر و استاندارد پولی بوده و هزینه­های کمی نیز ندارند. از نظر من، نویسنده این مطلب، این روش به دلیل پایین بودن ارزش ریال برای کاربران ایرانی چندان مقرون به صرفه نخواهد بود.

جمع های دوستانه با هدف یادگیری زبان به طور خود آموز

یکی دیگر از روش­های موجود، که می­تواند تا حد بسیار زیادی شما را در زمینه یادگیری زبان به طور خود آموز یاری کند، حضور در جمع­هایی است که با هدف تقویت زبان انگلیسی شکل می گیرد.

مزیت­های این روش

یکی از بزرگترین مزیت­های این روش خود آموز زبان انگلیسی، تاثیر گذاری بسیار آن بر توانایی مکالمه است. این روش که در کنار آموزش زبان انگلیسی، نوعی تفریح هم محسوب می شود، بدون هزینه بوده و این ویژگی یکی دیگر از زوایای مثبت آن است.

معایب این روش

حضور در جمع­های دوستانه با هدف یادگیری زبان به طور خود آموز در کنار مزیت­های خود، معایب بزرگی نیز دارد. بزرگترین ایراد این روش آن است که، تنها بر روی توانایی مکالمه شما کار خواهد کرد. ضمناً، این شیوه یادگیری زبان بدون رفتن به کلاس برای اشخاصی مناسب است، که حداقل دایره لغات قابل قبولی داشته باشند و تسلط بر واژگان به نوعی پیش نیاز آن محسوب می­شود.

استفاده از کتاب های خود آموز زبان انگلیسی

استفاده از کتاب به منظور یادگیری زبان انگلیسی به طور خود آموز یکی دیگر از روش هایی است، که می تواند تاثیر بسیاری بر روند یادگیری شما داشته باشد. گرچه اکثر کتاب های موجود هزینه بسیار کمتری از کلاس های زبان انگلیسی دارند، با این وجود پرداخت همان هزینه هرچند کم نیز، نوعی حس تعهد به شما القاء خواهد کرد. در واقع شما برای حراست از هزینه­ای که پرداخت کرده­اید هم که شده، روند یادگیری زبان در منزل را با جدیت بیشتری دنبال خواهید کرد.

مزیت­های این روش

بزرگترین مزیت استفاده از کتاب­های خود آموز انگلیسی در منزل تنوع آن­ها است. در واقع کتاب­های مختلفی وجود دارند، که هرکدام برای تاثیر گذاری بر روی یک یا چند ویژگی از توانایی­های مختلف زبانی تمرکز دارند. برای مثال پکیج Tactics for listening طوری طراحی شده است، که شما را در مسیر تقویت توانایی شنیداری به خوبی یاری می­کند. اگر بخواهیم چند مورد از بهترین کتاب­های موجود در زمینه یادگیری خود آموز انگلیسی در منزل را، بر اساس مهارت­های زبانی به شما معرفی کنیم، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • Reading یا توانایی خواندن: کتاب Active-Intro که تاثیر بسیاری بر تقویت ریدینگ داشته و هزینه بسیار کمی نیز دارد.
  • Listening یا توانایی شنیدن: همانطور که پیشتر گفته شد، پکیج Tactics for listening یکی از بهترین مجموعه کتاب­های مورد استفاده برای تقویت لیسنینگ در منزل است.
  • Speaking یا توانایی مکالمه: توانایی مکالمه صحیح، خود وابسته به چند ویژگی مختلف است. برای مثال، با استفاده از پک کامل کتاب امریکن انگلیش فایل می توانید، با تقویت تسلط خود بر واژگان، دستور زبان و تلفظ به صورت همزمان توانایی مکالمه خود را به طور خود آموز به سطح مطلوبی برسانید. ضمناً، استفاده از کتاب­هایی نظیر دیکشنری تصویری آکسفورد، می تواند شما را تا حد بسیاری در گسترش دایره لغات یاری کند.
  • Writing یا توانایی نوشتن: رایتینگ نیز مانند توانایی مکالمه وابسته به تسلط شما بر واژگان و گرامر است. Basic Grammar In Use یکی از بهترین کتاب های خودآموز دستور زبان انگلیسی است. ضمناً چنانچه به عنوان یک فرد تازه کار قصد یادگیری واژگان را دارید، کتاب هایی نظیر Word Skills Basic می تواند کمک بسیاری به شما کند.

معایب این روش

شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما استفاده از کتاب ها به منظور یادگیری زبان به طور خود آموز یکی از کم نقص ترین روش­های موجود است. البته نباید فراموش کرد که انتخاب شما تاثیر بسیاری بر این مورد خواهد داشت. بهتر است کتاب­هایی را انتخاب کنید، که علاوه بر قیمت مناسب با فایل های صوتی همراه بوده و گوش شما را نیز تا حد زیادی تربیت می کنند.

نتیجه گیری

روش های بسیاری برای یادگیری زبان به طور خود آموز وجود دارد، که هر یک مزایا و معایب خود را دارند. با سنجیدن شرایط و بررسی ویژگی­های هر روش، می توانید بهترین راه ممکن را برای خود برگزینید. ضمناً لازم است بدانید که می توان از روش­های مختلف در کنار هم و به صورت ترکیبی استفاده کرد.

امیدواریم مطلبی که تحت عنوان یادگیری زبان انگلیسی به طور خود آموز در وب سایت انتشارات زبانمهر خواندید، برای شما مفید واقع شده باشد.

کتاب زبان اصلی

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

  1. سلام
    ممنون از سایت عالی تون
    میشه یه کتاب خوب برای یادگیری مکالمه در خانه معرفی کنید؟
    ممنون میشم جواب بدید

    1. سلام Mr.X عزیز
      ممنون از انرژی مثبت شما
      کتابهای Speak Now با متنی روان و آموزشی میتونه منبع مناسبی برای شما باشه. باتوجه به سطح خودتون شماره صحیح از این مجموعه استفاده کنید.

دکمه بازگشت به بالا