آموزش انگلیسیآموزشیمقالات انگلیسی

یادگیری گرامر انگلیسی از مبتدی تا پیشرفته

یادگیری گرامر انگلیسی در تقویت مهارت‌های چهارگانه بسیار اثر دارد. بسیاری از افراد بر این باورند که با یادگیری گرامر انگلیسی و لغت‌ها می‌توانند به خوبی بر این زبان مسلط شوند؛ این ایده تا حد زیادی صحیح است. زمانی که شما گرامر و لغت‌ها را بشناسید و آن‌ها را بدانید، به راحتی‌ می‌توانید تمرینات لازم برای مکالمه، نوشتن، خواندن و شنیدن را انجام دهید و آن‌ها را تقویت کنید.

برخی از زبان آموزان گرامر را سخت‌تر از یادگیری لغات می‌دانند و برخی دیگر تصور می‌کنند که حفظ کردن واژه‌ها سخت‌تر است. شما چه فکر می‌کنید؟

در این مقاله قصد داریم در مورد یادگیری گرامر زبان انگلیسی صحبت کنیم.

یادگیری گرامر انگلیسی به صورت خودآموز

روش‌های مختلفی برای یادگیری زبان وجود دارد؛ از رفتن به کلاس زبان گرفته تا استفاده از پکیج‌های آموزشی آنلاین و یا یادگیری به صورت خودآموز در منزل. برای یادگیری خودآموز نیاز به اطلاعات و کتاب‌های معتبری دارید که از متدهای آموزشی خوب استفاده کنند و بتوانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن شما را به سطح دلخواهتان برسانند. معمولا در مجموعه‌های آموزشی مختلف بر مهارت‌های چهارگانه تمرکز شده است و این کتاب‌ها به صورت همزمان به شما لغت، دستور زبان و مهارت‌های اصلی را می‌آموزند. اما بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که از کتاب‌های مجزا برای هر مهارت استفاده کنند. به عنوان مثال کتاب ۵۰۴ واژه ضروری یکی از اصلی‌ترین و مشهورترین کتاب‌ها برای یادگیری لغت‌های انگلیسی است؛ آیا چنین کتابی برای یادگیری گرامر انگلیسی نیز وجود دارد؟

پیش از هر چیز باید تعیین کنید که سطح دانش شما از زبان انگلیسی در چه حدی است. بسیاری از کتاب‌های گرامر هستند که تمام دستور زبان انگلیسی را در یک کتاب ارائه داده‌اند و برخی دیگر از مجموعه‌ها نیز شامل چند کتاب می‌شوند که در سطوح مختلف گرامر زبان انگلیسی را آموزش می‌دهند. اگر سطح خود را تعیین نکنید، ممکن است کتاب‌های ساده‌ای تهیه کنید که شما را از یادگیری خسته می‌کنند یا کتاب‌های سطح بالایی خریداری کنید که عملا فایده‌ای برای یادگیری شما ندارند. تهیه کتاب متناسب با سطحی که هستید، اهمیت بسیاری دارد؛ به خصوص اگر قصد یادگیری زبان به صورت خودآموز و در منزل را دارید.

کتاب‌های گرامر مناسب برای سطوح مختلف

کتاب‌های بسیار زیادی وجود دارند که به آموزش گرامر زبان انگلیسی پرداخته‌اند. این موضوع باعث شده است که بسیاری از زبان آموزان در انتخاب کتاب خوب دچار مشکل شوند. تعداد کتاب‌های خوب که با بهترین روش‌ها به تدریس گرامر پرداخته‌اند، بسیار زیاد است؛ اما باید به خاطر داشته باشید که تعداد کتاب‌هایی که کیفیت بالایی ندارند هم زیاد است و به همین دلیل باید با آگاهی کامل برای خرید کتاب اقدام کنید. در ادامه بهترین کتاب‌ها برای یادگیری گرامر انگلیسی در سطوح مختلف را معرفی می‌کنیم.

  • مجموعه Grammar in Use: این مجموعه از سطح ابتدایی تا پیشرفته به آموزش گرامر انگلیسی پرداخته است و با استفاده از آن می‌توانید در سطوح مختلف گرامر را یاد بگیرید. این مجموعه علاوه بر کتب سطح بندی شده، دارای کتاب جامع نیز می‌باشد.
  • مجموعه oxford practice grammar: این مجموعه نیز داری کتاب‌هایی در سه سطح مبتدی، متوسط و پیشرفته می‌باشد و می‌تواند تا حد زیادی در یادگیری گرامر به شما کمک کند.
  • مجموعه انگلیش گرامر بتی آذر در یادگیری زبان برای شما موثر است. این مجموعه نیز شامل کتاب‌هایی است که می‌توانید با توجه به سطح دانش گرامری خود آن‌ها را تهیه کنید.

کتاب های آموزش گرامر تالیفی

جالب است بدانید که تعدادی از اساتید ایرانی نیز در تألیف کتاب‌های آموزش گرامر موفق عمل کرده‌اند. این افراد تجربه‌ کاری بالایی دارند و شاگردان آن‌ها معمولا فارسی زبان‌هایی هستند که قصد دارند به زبان دوم مسلط شوند؛ به همین دلیل به خوبی می‌توانند با متدهای آموزشی متناسب با ایرانیان کتاب تألیف کنند. به عبارت ساده‌تر کتاب‌های این افراد به زبان خودمانی نوشته شده است و باعث می‌شود زبان آموزان بتوانند راحت‌‌تر و روان‌تر به یادگیری گرامر انگلیسی بپردازند. از جمله افرادی که در این زمینه بسیار موفق عمل کرده‌ است، دکتر ایمان پندی است. این فرد با تألیف کتاب بمب گرامر زبان انگلیسی با زبانی ساده و قابل درک گرامر را به شما می‌آموزد. کتاب دستور زبان جامع زبان انگلیسی از منیژه نکویی نیز از دیگر کتاب‌هایی است که به آمزوش دستور زبان از سطح مبتدی تا عالی پرداخته است و برای بسیاری از زبان آموزان کاربردی بوده است.

روش‌های یادگیری گرامر

در مورد کتاب‌های مناسب برای یادگیری گرامر انگلیسی صحبت کردیم؛ اما این که چگونه گرامر را یاد بگیریم نیز اهمیت دارد. اگر کتاب‌هایی که در قسمت قبلی معرفی شد را تهیه کنید، می‌توانید با توجه به سرفصل‌ها و دسته بندی‌های ارائه شده در آن‌ها پیش بروید و دستور زبان انگلیسی را یاد بگیرید. در ادامه نکاتی را بیان می‌کنیم که به تسریع و تسهیل روند یادگیری گرامر انگلیسی کمک زیادی می‌کند.

چهار ترفند برای یادگیری گرامر انگلیسی

  • همه تمرکز خود را روی گرامر نگذارید. یادگیری لغت‌ها نیز به اندازه یادگیری گرامر و حتی بیشتر اهمیت دارد. گرامر به شما کمک می‌کند که کلمات را به درستی کنار هم بچینید، اما پیش از آن باید کلمه‌ها در ذهن شما وجود داشته باشند.
  • فرمول حفظ نکنید! حتما شما هم در دوران مدرسه فرمول‌های ریاضی و فیزیک بسیاری را حفظ کرده‌اید. چند درصد آن‌ها در ذهنتان باقی مانده‌ است؟ تازه‌تر این که شما این فرمول‌ها در طول یکسال مدام تکرار کرده‌اید و برای حل هر مسئله ابتدا فرمول را نوشته‌اید؛ اما در مکالمه یا نوشتن زبان انگلیسی خبری از نوشتن فرمول‌ها نیست و تنها باید بتوانید از آن‌ها استفاده کنید. بنابراین یادگیری کاربردی گرامر اهمیت بسیاری دارد.
  • کتاب بخوانید: اساتید بسیاری کتاب خواندن و فیلم دیدن را بهترین جزو بهترین تمرینات برای یادگیری می‌دانند. اگر توجه داشته باشید، حین فیلم دیدن توجه شما بیشتر به موضوع فیلم و پس از آن به کلماتی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، جلب می‌شود و ممکن است تمرکز کافی برای توجه به گرامر را نداشته باشید. اما زمانی که در حال مطالعه هستید، می‌توانید کاربرد گرامر را ببینید.
  • درست صحبت کنید: زمانی که یک نکته گرامری یاد می‌گیرید، سعی کنید از آن در مکالمات و نوشتارهای روزمره خود استفاده کنید. سعی کنید زمانی که در حال جمله سازی برای یادگیری کلمات هستید، به گرامر نیز توجه داشته باشید. برای مثال جمله‌ها را در زمان‌های مختلف بسازید یا از صفت‌ها و اسم‌ها و قیدهای بیشتری در جمله استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که تنها با کار کردن و تمرین می‌توانید به هدف خود که یادگیری کامل گرامر انگلیسی است، دست پیدا کنید.

خرید اینترنتی کتاب‌های گرامر انگلیسی

راهکارهایی در مورد یادگیری گرامر ارائه شد. بیایید در مورد بهترین منبع برای خرید کتاب‌ گرامر صحبت کنیم. به نظر شما یک منبع خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  • برای همه در دسترس باشد. منبعی که بتواند کتاب‌های مورد نیاز شما را به هر نقطه‌ای که هستید برساند و برای شما محدودیت زمانی و مکانی نداشته باشد. با این کار هزینه‌های مالی و زمانی رفت و آمد به فروشگاه حذف می‌شود.
  • تنوع محصول داشته باشد. این که کتاب‌های زبان مختلف در دسترس شما قرار گیرد، باعث می‌شود که بتوانید همزمان تمام کتاب‌های مورد نیاز خود را خریداری کنید و مجبور به انجام چند خرید متفاوت نشوید.
  • تخفیف‌ داشته باشد: این که بتوانید با هزینه کم‌تر و تخفیف‌های ویژه کتاب‌های مورد نظر خود را خریداری کنید، علاوه بر صرفه اقتصادی، حس خیلی خوبی برای شما دارد.
  • خدمات پشتیبانی داشته باشد: ممکن است حین خرید مشکل یا سوالی داشته باشید. این که بتوانید با افراد متخصص ارتباط برقرار کنید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن راه حل و پاسخ سوال خود را بگیرید، مهم است.

احتمالا سوال دیگری نیز برای شما وجود دارد. این که آیا چنین فروشگاهی وجود خارجی دارد؟ توصیه می‌کنم به فروشگاه اینترنتی انتشارات زبانمهر سری بزنید.

کتاب زبان اصلی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا