آموزشیمقالات کلی زبان

بررسی تمام جزئیات سری کتاب تاپ ناچ برای زبان آموزان

سری کتاب تاپ ناچ یکی از مشهورترین سری‌های کتاب آموزش زبان انگلیسی در ایران و جهان به شمار می‌روند. انتشارات لانگمن برای اولین بار این کتاب‌ها را در سال ۲۰۰۶ منتشر کرد. ویرایش دوم آن در سال ۲۰۱۱ و ویرایش سوم آن در سال ۲۰۱۶ منتشر شد. نگارش جذاب این کتاب در کنار محتوای آموزشی بسیار خوب آن باعث شد که زبان را به صورت کاربردی به زبان آموزان یاد دهد. به همین دلیل تاپ ناچ به یکی از موفق‌ترین کتاب‌ها برای آموزش زبان انگلیسی تبدیل شد.

سری کتاب تاپ ناچ هم برای زبان آموزانی که به صورت خودخوان، زبان را یاد می‌گیرند کاربرد دارد و هم برای افرادی که به کلاس زبان می‌روند. بسیاری از موسسات این کتاب را برای آموزش انتخاب کرده‌اند. در این مقاله قصد داریم توضیحات جامعی در مورد این کتاب ارائه دهیم و شما را با آن آشنا کنیم.

نویسندگان کتاب تاپ ناچ چه کسانی هستند؟

جون ام سسلو و آلن آشر نویسندگان این سری کتاب هستند. این دو فرد اساتید زبان انگلیسی هستند. جون سسلو علاوه بر این سری کتاب، کتاب‌های دیگری به زبان انگلیسی برای نوجوانان نوشته است. البته بسیاری از این کتاب‌ها آموزشی نیستند. خانم سسلو یک مدرس زبان است که در تدریس دوره‌ها برای تمام سطوح تجربه خوبی دارد. این شخص سال‌های زیادی به تدریس زبان در کشورهای آمریکای جنوبی و ایالات متحده پرداخته است.

آقای آشر نیز یک فعال تمام عیار در زمینه تدریس زبان انگلیسی است. او علاوه بر اینکه یک معلم است، مدرسان بسیاری را نیز تربیت کرده است. او متدهای جدیدی برای آموزش زبان ارائه داده و مشاور پروژه‌های بسیاری در همین زمینه بوده است. برخی دیگر از سری‌ کتاب‌های آموزش زبان نیز تحت نظر ایشان منتشر شده‌اند. جمع اطلاعات و تجربیات این دو فرد حرفه‌ای منجر به ایجاد نتیجه فوق العاده‌ای به نام کتاب تاپ ناچ شده است.

سری کتاب‌های تاپ تاپ برای زبان آموزان در چه سطحی مناسب است؟

سری کتاب های تاپ تاپ از ابتدا زبان آموزان را همراهی می‌کنند. آن‌ها برای گروه‌های سنی نوجوان و جوانی که قصد یادگیری انگلیسی را دارند، انتخاب مناسبی به شمار می‌روند. زبان آموزانی که در سطح ابتدایی و متوسط قرار دارند، می‌توانند از این کتاب‌ها استفاده کنند.

زبان آموزان آموزش‌های خود را از کتاب‌ A شروع می‌کنند و با کتاب B3 به پایان می‌رسانند. روند این کتاب به خوبی زبان آموز را با اصول زبان انگلیسی آشنا می‌کند. در واقع همه چیز از پایه شروع می‌شود و کم کم پیشرفت می‌کند. علاوه بر آن زبان آموزان می‌توانند اطلاعاتی جامع و کاربردی به دست آورند. بنابراین شما به کمک کتاب تاپ ناچ، زبان انگلیسی را به شکلی یاد خواهید گرفت که بتوانید با مردم انگلیسی زبان ارتباط برقرار کنید؛ نه اینکه صرفا دانش زبان را داشته باشید و نتوانید آن را به کار ببرید.

کتاب‌های منتشر شده برای زبان آموزان سطح بالاتر

اگر توجه کرده باشید، گفتیم که کتاب تاپ ناچ برای زبان آموزان مبتدی و سطح متوسط مناسب است. بنابراین اطلاعات آن برای افرادی که دانش زبانشان در سطح پیشرفته است کاربردی ندارد. در واقع مطالعه این کتاب‌ها برایشان خسته‌کننده خواهد بود. افراد با سطح زبان پیشرفته باید به سراغ کتاب‌های سامیت (summit) بروند. می‌توان گفت این دو کتاب تکمیل کننده سری کتاب های تاپ ناچ هستند. آن‌ها برای زبان آموزان پیشرفته کاربرد دارند. بعد از یادگیری اصولی و کامل این دو کتاب، می‌توانید اطمینان داشته باشید که به صورت کامل بر زبان انگلیسی مسلط شده‌اید.

مهارت‌های چهارگانه در سری کتاب تاپ ناچ

 

زبان آموزان برای یادگیری انگلیسی یا هر زبان دیگری باید چهار مهارت مهم داشته باشند؛ خواندن، نوشتن، مکالمه و گوش کردن. کتاب‌ها و دوره‌های آموزشی باید به گونه‌ای طراحی شده باشند که هر چهار مهارت را در زبان آموزان تقویت کنند. این مهار‌ت‌ها اکتسابی هستند و با تکرار و تمرین به دست می‌آیند. در ادامه روند آموزش مهارت‌های چهارگانه در کتاب تاپ ناچ را بررسی کرده‌ایم.

مهارت مکالمه

به طور کلی کتاب تاپ تاپ به تقویت مهارت مکالمه و شنیدن مشهور است. البته این کتاب برای تقویت هر چهار مهارت تألیف شده است. اما زبان آموزان بر این باورند که با تمرینات کتاب تاپ ناچ دو مهارت شنیدن و مکالمه را بیشتر به دست آورده‌اند.

تمرین‌های این کتاب کاملا کاربردی هستند. آن‌ها باعث می‌شوند زبان آموز خود را در موقعیت‌های مختلف تصور و راجع به آن‌ها صحبت کند. این موضوع باعث می‌شود که زبان آموزان لغات و گرامر مربوط به هر موقعیت را به صورت کاربردی یاد بگیرند.

مکالمات کتاب تاپ ناچ

یکی از ویژگی‌های مهم این کتاب‌ها، مکالماتی است که در آن‌ها وجود دارد. اگر کتاب تاپ تاپ منبع شما در دوره‌های آموزش زبان بوده باشد، احتمالا مدرس خواسته است که مکالمات را حفظ کنید. خانم سسلو و آقای آشر نیز در دوره‌های مربوط به توضیح در مورد روش آموزش کتاب بر اهمیت حفظ کردن مکالمات تأکید داشته‌اند. مزیت‌های حفظ کردن آن‌ها را در ادامه بیان کرده‌ایم.

  • یادگیری لغات به صورت کاربردی.
  • حفظ کردن لغات در جایگاه مناسب.
  • یادگیری جملات مناسب برای موقعیت‌های مختلف.
  • یادگیری اصطلاحات و سبک محاوره مردم کشورهای انگلیسی زبان.

به طور کلی این مکالمات هم برای تقویت مهارت صحبت کردن و هم مهارت گوش کردن، کاربرد دارند. برخی از تمرینات مربوط به مکالمه به صورت گروهی ارائه شده است. این کار باعث می‌شود زبان آموزان شهامت برای صحبت کردن را پیدا کنند و بتوانند به کمک زبان انگلیسی با دیگران ارتباط برقرار کنند.

مهارت شنیداری

همانطور که گفته شد، گوش کردن دومین مهارتی است که کتاب تاپ ناچ روی تقویت آن مانور می‌دهد. همراه با این کتاب لوح فشرده نیز ارائه می‌شود که در آن فایل‌های صوتی مربوط به کتاب‌ها وجود دارد. البته این فایل‌ها قابل دانلود نیز هستند. در این فایل‌ها هم می‌توانید نسخه صوتی درس‌ها را گوش کنید و هم تمرین‌ها را انجام دهید. برخی از تمرین‌های موجود در کتاب به صورت تخصصی برای تقویت مهارت لیسنینگ هستند. یعنی شما باید یک فایل‌ صوتی که متن آن را در اختیار ندارید گوش کنید و به سوالات موجود در کتاب‌ پاسخ دهید. این سوالات ممکن است شامل موارد زیر باشند.

  • پر کردن جای خالی با کلماتی که در فایل صوتی آمده است.
  • پاسخ به سوالات مرتبط با آنچه در فایل صوتی بیان می‌شود.
  • ارائه خلاصه‌ای در مورد فایل صوتی.

سایر راه‌های تقویت مهارت شنیداری

علاوه بر تمرینات تخصصی لیسنینگ راه‌های دیگری نیز برای تقویت این مهارت وجود دارد. به عنوان مثال شما می‌توانید نسخه صوتی ریدینگ‌ها را نیز گوش کنید. در واقع شما هم متن و هم نسخه صوتی این بخش از کتاب را دارید که می‌تواند در تقویت مهارت‌های مختلف کمک کند. وقتی همزمان با گوش کردن، متن ریدینگ را می‌خوانید، می‌توانید متوجه تمام جزئیاتی که بیان می‌شود، بشوید. همچنین با تلفظ کلمات نیز آشنا خواهید شد. نسخه صوتی مکالمات موجود در کتاب نیز وجود دارد. با گوش کردن به مکالمات می‌توانید آن‌ها را سریع‌تر و صحیح‌تر حفظ کنید. بنابراین می‌توان گفت مهارت شنیداری در کتاب تاپ ناچ به همراه سایر مهارت‌ها نیز تقویت می‌شود.

مهارت خواندن

ریدینگ‌ها مهم‌ترین بخش برای تقویت مهارت خواندن هستند. در این بخش از کتاب شما باید یک متن را بخوانید و در ابتدا مفهوم آن را درک کنید. در دفعات بعدی باید معنای کلماتی که نمی‌دانید را پیدا کنید. بهترین راه این است که معنی آن‌ها را در همان متن و با کاربرد و کالوکیشن‌هایی که دارند، یاد بگیرید. باید تا اندازه‌ای بر ریدینگ‌های موجود در کتاب مسلط شوید که تمام از تمام جزئیان آن اطلاع داشته باشید و بتوانید در مورد تمام سوالات به آن پاسخ دهید. البته تقویت این مهارت به تمرین بیشتر نیاز دارد. به عنوان مثال ممکن است کسی از شما نخواهد ریدینگ را با صدای بلند بخوانید. اما برای فهمیدن اشکالات حتما باید این کار را انجام دهید.

مهارت نوشتن

این مهارت در کتاب تاپ ناچ نسبت به سایر مهارت‌ها کم‌تر مورد توجه قرار گرفته است. اما همچنان تمرین‌های بسیار کاربردی در مورد آن وجود دارد. در انتهای هر درس از کتاب تاپ تاپ، یک نکته در مورد نگارش صحیح ارائه شده است. از طرف دیگر زبان آموزان در هر درس با لغات جدید مرتبط با یک موضوع خاص آشنا می‌شوند. نوشتن یک متن بهترین راه برای تثبیت این دو مورد در ذهن است. Writing Booster (تقویت نوشتن) نیز یکی از بخش‌های کتاب تاپ ناچ است. در این بخش نکاتی برای تقویت مهارت نوشتن ارائه شده است و زبان آموز را برای نوشتن متن‌های درست آماده می‌کند.

علاوه بر تمرین‌های موجود در کتاب‌های اصلی، در کتاب کار نیز تمرین‌هایی برای مهارت‌های مختلف ارائه شده است. توصیه می‌شود زبان آموزان روند کتاب را به صورت اصولی دنبال کنند و همه تمرینات آن را انجام دهند.

یادگیری لغت به کمک کتاب تاپ ناچ

دو اصل مهم در یادگیری مهارت‌های مختلف، تسلط به گرامر و لغت است. شما باید معنای لغت‌های مختلف را بدانید تا بتوانید از آن‌ها استفاده کنید یا زمانی که دیگران آن‌ها را به کار می‌برند، متوجه شوید. دایره لغات گسترده به تنهایی کافی نیست. شما باید با کاربرد هر واژه نیز آشنا باشید. ممکن است دو کلمه در زبان انگلیسی معنی فارسی مشترکی داشته باشند. اما در زبان انگلیسی در موقعیت‌های متفاوتی به کار روند. دانش واژگان نقش مهمی در سطح زبان انگلیسی شما ایفا می‌کند.

شما در هر درس با لغات جدیدی آشنا می‌شود. برخی از این لغات در ریدینگ‌ها، مکالمات یا تمرین‌ها به کار برده شده‌اند. اما برخی از آن‌ها صرفا در بخش لغات وجود دارند. علاوه بر آن در بخش انتهایی کتاب نیز می‌توانید جمع تمام لغات را بخوانید. این بخش تحت عنوان Vocabulary Booster (تقویت دایره لغات) در کتاب وجود دارد.

تلفظ

علاوه بر تنوع کلمات ارائه شده، شما می‌توانید تلفظ تمام آن‌ها را در دیسک‌ها یا فایل‌های صوتی دانلود شده گوش کنید. سعی کنید از همان ابتدا کلمات را با تلفظ صحیح یاد بگیرید. چرا که ممکن است آنچه برای بار اول در ذهن شما ثبت می‌شود، برای همیشه باقی بماند.

نکته دیگری که در بخش تلفظ‌های کتاب تاپ ناچ ارائه شده است، آموزش فوتیکس‌هاست. بسیاری از زبان آموزان نمی‌توانند متوجه تلفظ صحیح کلمات از روی فونتیک‌ها بشوند. اما زبان آموزانی که با روند کتاب های تاپ تاپ پیش می‌روند، تمام آن‌ها را یاد می‌گیرند و می‌توانند کلمات را از روی دیکشنری نیز بخوانند.  سایر آموزش‌های مربوط به تلفظ در سری کتاب های تاپ ناچ عبارت است از؛

  • آموزش تأثیر حروف و صداهای مجاور در یک کلمه روی تلفظ آن.
  • ترکیب صداها.
  • روش ادای صحیح هر فونتیک.
  • یادگیری کلمات با لهجه صحیح.

گرامر در کتاب تاپ ناچ

Grammar Booster یکی از بخش‌های مهم هر درس است که به آموزش گرامر می‌پردازند. گرامری که در هر درس آموزش داده شده است، معمولا در مکالمه یا ریدینگ موجود به کار می‌رود. بنابراین مثال‌هایی از خود ریدینگ یا مکالمه برای آموزش دستور زبان مطرح می‌شود. بعد از درسنامه، زبان آموزان باید تمرین‌های مربوط به گرامر را نیز انجام دهند. در کنار مباحث موجود در کتاب اصلی، تمرین‌هایی در کتاب کار نیز وجود دارد که باعث یادگیری بهتر گرامر می‌شود.

نکته مهمی که در یادگیری گرامر و لغت باید به آن توجه داشته باشید، تکرار و تمرین است. سعی کنید وقتی نکته جدیدی در این رابطه یاد می‌گیرید، به صورت مداوم از آن‌ استفاده کنید. تا جایی که اطمینان داشته باشید برای همیشه در ذهنتان باقی خواهد ماند. در صورتی که به تمرین‌های کتاب تاپ ناچ محدود شوید، بعد از مدتی همه چیز را فراموش خواهید کرد. چرا که در درس‌های این کتاب فرصتی برای مرور درس‌های پیشین وجود ندارد.

تفاوت ویرایش سوم کتاب تاپ ناچ با ویرایش‌های قبلی

در ویرایش‌های جدید همیشه اطلاعات جدید به کتاب‌ها اضافه می‌شود و ایرادهای نسخه‌های قبلی از بین می‌رود. کتاب تاپ ناچ نیز از این قاعده مستثنی نبود. البته تغییرات ویرایش سوم نسبت به تغییراتی که در ویرایش دوم ایجاد شد، کم‌تر بود. اما در هر صورت این تغییرات باعث بهبود کتاب و ارتقای سطح آن شد. روند هر درس در ویرایش سوم به شرح زیر است. برخی از مراحل شبیه به دو ویرایش قبلی است. اما برخی از مراحل آن تغییر کرده‌اند.

  • در ابتدای هر درس کلمات جدید آموزش داده می‌شوند.
  • بعد از لغات، جملاتی به عنوان مثال‌هایی برای گرامر درس جدید ارائه شده است.
  • بعد از گرامر شما باید تمرین‌های مربوط با آن را انجام دهید.
  • یکی از تمرین‌های جدید که به کتاب اضافه شده است، تمرین دو نفره است. این تمرین برای تقویت مهارت‌های مکالمه و شنیدار و همچنین تقویت گرامر کاربرد دارد.
  • در تمرین آخر هر درس، زبان آموزان باید مکالمه کنند و در صحبت‌های خود از آنچه در درس جدید آموخته‌اید، استفاده کنند.
  • در انتهای هر فصل نیز بخشی برای مرور درس‌های آن فصل ارائه شده است.

تغییرات ویرایش سوم کتاب تاپ ناچ

به طور کلی ویرایش سوم بیشتر شامل تغییراتی در طراحی گرافیکی و طرح‌های موجود در کتاب بوده است. اما تغییرات دیگری نیز در این کتاب به وجود آمده است که در ادامه آن‌ها را بیان کرده‌ایم.

  • تمرین‌های بعد از گرامر بیشتر شده‌اند.
  • از تمرین‌ها و فایل‌های آنلاین برای آموزش استفاده شده است.
  • زبان آموزان می‌توانند از فلش کارت‌ها و اپ آنلاین برای یادگیری بهتر درس‌های کتاب تاپ ناچ استفاده کنند.

خرید کتاب تاپ ناچ

اکنون اطلاعات جامعی در مورد مباحث موجود در سری کتاب های تاپ ناچ دارید. نکته آخری که در این بخش به آن می‌پردازیم، خرید کتاب تاپ ناچ است. بهترین راه خرید مستقیم از یک انتشارات است. ابتدایی‌ترین نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید، سلامتی فیزیکی کتاب است. یعنی چاپ آن باید بدون ایراد باشد. همچنین در صورتی که آن را اینترنتی خرید می‌کنید، نباید در طول مسیر آسیب ببیند. گارانتی سلامت فیزیکی محصول بهترین ضمانتی است که یک مجموعه فروشنده سری کتاب های تاپ تاپ می‌تواند به شما ارائه دهد. مجموعه تاپ ناچ جزو بهترین کتاب آموزش زبان انگلیسی به شمار می‌رود. به همین دلیل افراد بسیاری برای خرید آن اقدام می‌کنند. انتشارات زبانمهر جزو مجموعه‌هایی است که تمام کتاب‌های مجموعه تاپ ناچ را منتشر و به صورت مستقیم عرضه می‌کند.

چرا از زبانمهر خرید کنید؟

مهم‌ترین دلیل برای خرید از زبانمهر، این است که امکان تهیه محصول به صورت اینترنتی را دارید. بنابراین نیازی نیست مسیر طولانی را طی کنید یا به دنبال کتاب فروشی تخصصی زبان برای خرید این مجموعه باشید. انتشارات مهر محصول مورد نظر شما را در هر کجای ایران که باشید، ارسال می‌کند.

خرید کتاب تاپ ناچ با تخفیف مزیت دیگر تهیه این کتاب از انتشارات زبانمهر است. به طور کلی زبانمهر کتاب را با هزینه کم‌تری به دست شما می‌رساند، چرا که یک فروشگاه عرضه مستقیم است. اما در کنار آن می‌تواند تخفیف‌های ویژه‌ای برای محصولات خود در نظر بگیرد.

این موارد تنها خدمات فروشگاه انتشارات زبانمهر نیستند. توصیه می‌شود برای کسب اطلاعات بیشتر سایر قسمت‌های سایت را نیز بررسی کنید.

جمع بندی

کتاب تاپ ناچ برای تمام زبان آموزان سطح مبتدی و متوسط مناسب است. شما می‌توانید روند یادگیری زبان خود را با این سری کتاب‌ها آغاز کنید. یا اینکه اگر دانش زبان شما در سطح بالاتر از مبتدی است، می‌توانید سطح‌های بالاتر این مجموعه را خریداری کنید. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد پکیج‌های آموزشی انتشارات زبانمهر و بهترین کتاب برای یادگیری زبان، می‌توانید از کارشناسان بخش پشتیبانی سایت کمک بگیرید. این افراد به تمام سوالات شما در زمینه انتخاب محصول، نحوه خرید اینترنتی یا خدمات سایت و… پاسخ خواهند داد.

کتاب زبان اصلی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا