آموزش انگلیسیآموزشیمقالات انگلیسی

آزمون SAT چیست؟

آزمون SAT چیست؟

SAT مخفف عبارت Scholastic Aptitude Test است . این عبارت به معنی آزمون استعداد تحصیلی (هوش) می باشد . آزمون SAT  به زبان انگلیسی برگزار می شود و توسط کشور آمریکا پایه ریزی شده است . این آزمون پیش نیازی است برای اخذ پذیرش دانشجودر مقطع کارشناسی در بعضی دانشگاه ها در کشور هایی همانند آمریکا ، انگلیس ، کانادا ، استرالیا ، نروژ و…

این آزمون در کشور آمریکا سالانه  ۷ مرتبه  و در کشورهای خارج از آمریکا سالانه  ۶ مرتبه در ماههای ( آگوست ، اکتبر ،  نوامبر، دسامبر ، مارس ، می ، ژوئن) و برای دانش آموزان بین المللی سالانه ۴ بار در خارج از آمریکا در ماههای (  اکتبر ، دسامبر ، مارس ، می ) برگزار میشود.

این آزمون درواقع شبیه آزمون GRE است یعنی دو نوع دارد نوع اول General SAT  و نوع دوم Subject SAT نام دارد . شرکت در آزمون General SAT   برای افرادی مناسب است که قصد پذیرش از مراکز آموزشی را دارند اما شرکت در آزمون  Subject SAT  برای افرادی مناسب است که می خواهند از دانشگاه های بسیار ممتاز پذیرش اخذ کنند .

ساختار آزمون SAT

این آزمون شامل 3 قسمت مختلف به شرح زیر است :

بخش ریاضی آزمون SAT

در این قسمت از آزمون سوالات جبر ، توانایی حل مسئله ، تجزیه و تحلیل اطلاعات ، موضوعات آماری و … مطرح می شود . برای حل مسائل این بخش 25 دقیقه که در آن باید به 20 سوال 4 گزینه ای و بدون ماشین حساب و 55 دقیقه که در آن باید به 38 سوال 4 گزینه ای با استفاده از ماشین حساب پاسخ داده شود ، وقت نیاز است . در این بخش نمره منفی برای سوالات ۴ گزینه ای لحاظ نمیگردد . میانگین نمره برای این بخش ۵۱۳ میباشد.

بخش خواندن و نوشتن آزمون SAT

در این قسمت سوالاتی در ارتباط با مهارت های خواندن و نوشتن و درک مطلب فرد متقاضی از یک متن مورد سوال واقع می شود . مدت زمان حل سوالات این بخش که 52 عدد می باشد ، 65 دقیقه است . البته 44 سوال دیگر هم در این بخش وجود دارد که مربوط به دستور زبان و مهارت های نوشتاری یک فرد است که باید در 25 دقیقه به آنها پاسخ داده شود . مباحث متون مربوطه معمولا از این منابع میباشند: ( متون ادبی کلاسیک، زیست شناسی، جامعه شناسی، روانشناسی، اقتصاد، زمین شناسی، فیزیک، شیمی ، جدول ، نمودار، ). میانگین نمره برای این درس ۴۹۷ میباشد. دراین بخش نمره منفی برای پاسخ های غلط منظور نمیگردد.

بخشه مقاله آزمون SAT

در این قسمت از آزمون ، از شرکت کننده تقاضا می شود که یک مطلب راجع به موضوع هایی مانند تاریخ ، علوم مختلف ، جامعه و … را در 50 دقیقه بنویسد . البته نمره این قسمت کاملا از دو قسمت قبلی جدا بوده و بعضی از دانشگاه ها نوشتن این قسمت را ضروری نمی دانند .

نکته : زمان پاسخ دهی به بخش اول و دوم مجموعا 3 ساعت می باشد و متقاضی نمی تواند زمان مورد نظر برای یک بخش را به بخش دیگری اختصاص دهد .

 سیستم نمره دهی و ثبت نام در آزمون SAT

قسمت اول و دوم آزمون SAT  هر کدام دارای 200 تا 800 نمره می باشند و رنج نمره آخری که به داوطلب داده خواهد شد بین 400 تا 1600 می باشد . قسمت سوم نیز نمره ای جدا و در رنج 1 تا 6 را دارا می باشد .اعتبار این مدک پنج سال است.

این آزمون در ایران برگزار نمی شود و متقاضیان شرکت در این آزمون باید به کشور هایی نظیر امارات ، ترکیه ، آذربایجان و … سفر کنند تا بتوانند در آزمون شرکت کنند .

هزینه ی شرکت در آزمون  SAT

هزینه شرکت در آزمون به عوامل مختلفی همانند کیفیت و نوع سرویس دهی مؤسسات برگزارکننده بستگی دارد و نهایتاً هزینه ثبت نام آن 47.5 دلار بوده و در صورت انتخاب بخش اختیاری آزمون به 64.5 دلار افزایش مییابد.

آزمون SAT کاغذی است یا آنلاین؟

این آزمون به هردو شکل سیستمی و کاغذی قابل اجراست که البته در هردو شکل سطح و نوع سؤالات کاملا استاندارد و یکسان هستند. با پیشرفت روزافزون تکنولوژی، متقاضیان آزمون از نوع سیستمی یا آنلاین همه ساله افزایش مییابد.

معرفی منابع آزمون SAT

برای شرکت در آزمون های مختلف همیشه مراجع متنوعی وجود دارد، اما اینکه کدام یک اصلی و بهتر از بقیه مراجع بهتر هستند، از اهمیت زیادی برخوردار است. بر اساس آنچه که موسسه کالج برد، مسئول برگزاری آزمون اس ای تی ، بیان کرده است، منبع The Official SAT Study Guide برای آزمون General و The Official SAT Study Guide For All SAT Subject Tests برای آزمون Subject بهترین مراجع اصلی هستند.

سایر مراجعی که می توانید از آنها برای موفقیت در آزمون از آنها استفاده کنید، عبارت هستند از:

.The Critical Reader 2nd Edition – The Complete Guide to SAT Reading

.The New SAT – 1,500 Practice Questions

.SAT 2018

.Master the SAT 2015

.SAT با BARRON’S SAT 2400

.Novas SAT Prep Course

The Official SAT Study Guide.

علاوه بر این توصیه میشود با مراجعه به سایت College Board، نمونه سؤالات آزمون های پیشین را مطالعه بفرمایید.

قبولی در آزمون، علاوه بر مزایای تحصیلی، زمینه ای برای یافتن شغل مناسب در کشور موردنظر برای شما فراهم میکند؛ به عبارتی وقتی مدرک این آزمون را داشته باشید، شرکتهای معتبر کشور مقصد، شما را فردی حرفه ای و به روز دانسته و بدین ترتیب احتمال بکارگیری شما توسط آن شرکتها، بیشتر میشود.

کتاب زبان اصلی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا