آموزش آلمانیآموزشی

مدت زمان یادگیری زبان آلمانی از صفر ✔️ نکات کلیدی

یادگیری زبان آلمانی، انتخاب افراد بسیاری است که قصد یادگیری زبان دوم را دارند. حتی بسیاری از انگلیسی زبان‌ها نیز برای یادگیری زبان آلمانی اقدام می‌کنند. مدت زمان یادگیری زبان آلمانی وابسته به هر شخص متفاوت است. نمی‌توان گفت که شما با طی کردن یک مدت زمان مشخص، می‌توانید بر این زبان مسلط شوید. فاکتورهای مختلفی وجود دارد که بر مدت زمان یادگیری اثرگذار است؛ سه تا از مهم‌ترین عواملی که مدت زمان یادگیری شما را تعیین می‌کنند، عبارتند از؛

  • تلاشی که برای یادگیری زبان آلمانی انجام می‌دهید.
  • زمانی که برای تمرین صرف می‌کنید.
  • متدهای آموزشی که از آن‌ها برای آموزش زبان استفاده می‌کنید.

آلمان یکی از کشورهایی است که در اولویت برای مهاجرت ایرانیان قرار دارد. عوامل مختلفی بر این موضوع تأثیر دارند. بسیاری از افراد برای مهاجرت و به صورت هدفمند مشغول یادگیری زبان آلمانی می‌شوند و به همین دلیل است که مدت زمان یادگیری زبان آلمانی برای آن‌ها اهمیت دارد. این که با کدام روش می‌توانند سریع‌تر به زبان آلمانی مسلط شوند، آیا به تدریس نیاز دارند یا می‌توانند به صورت خودآموز این زبان را یاد بگیریند و کدام روش بازدهی سریع‌تر و بیشتری در یادگیری زبان آلمانی دارد، سوالاتی است که برای زبان آموزان مختلف از جمله شما وجود دارد.

چه فاکتورهایی بر زمان یادگیری زبان آلمانی تأثیر دارند؟

فاکتورهای مختلفی وجود دارند که تعیین می‌کنند چه مدت طول می‌کشد که زبان آلمانی را بیاموزید. انگیزه و زمانی که برای یادگیری صرف می‌کنید، استفاده از روش‌های مناسب و میزان آشنایی شما با زبان آلمانی نمونه‌هایی از عوامل تأثیرگذار هستند. بیایید این موضوع را به صورت دقیق‌تر بررسی کنیم.

چه مدت زمان برای یادگیری آلمانی صرف می‌کنید؟

یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در تعیین مدت زمانی که طول می‌کشد، به زبان آلمانی مسلط شوید؛ این است که چقدر برای یادگیری وقت می‌گذارید. توضیح آن بسیار ساده است؛ هر چه بیشتر زمان صرف کنید، سریع‌تر می‌آموزید. در بهترین حالت می‌توانید به آلمان سفر کنید و حین زندگی در این کشور و قرار گرفتن میان فرهنگ آن‌ها، به یادگیری این زبان بپردازید. البته به خاطر داشته باشید این کار مشکلات خاص خود را نیز دارد. با وجود تمام این صحبت‌ها، اکثر افراد جوامع امروزی مشغله‌های بسیاری دارند و نمی‌توانند بیش از چند ساعت در هفته برای یادگیری زبان صرف کنند.

از چه متد آموزشی برای یادگیری زبان استفاده می‌کنید؟

روش‌های یادگیری برای افراد مختلف متفاوت است. ممکن است شخصی با کلاس‌های آموزشی به خوبی زبان آلمانی را یاد بگیرید و شخص دیگری به کمک کتاب زبان آلمانی و به صورت خودآموز در منزل به یادگیری زبان بپردازد. البته باید گفت احتمال این که در همان ابتدای کار بتوانید بهترین متد را انتخاب کنید، بسیار کم است.

بهترین راه برای پیدا کردن راهکار آموزشی مناسب، آزمون و خطا در مورد روش‌ها  و متدهای مختلف است. بخشی از زمان شما صرف پیدا کردن نقاط و ضعف و قوت خودتان در یادگیری زبان می‌شود. بنابراین اگر پیش از زبان آلمانی، زبان دیگری آموخته باشید، مسلما راه‌های مناسب یادگیری را می‌شناسید و به زمان کم‌تری برای تسلط به زبان سوم نیاز خواهید داشت؛ در ضمن این که ذهن شما برای پذیرش زبان جدید آماده‌تر است. در ادامه چند نکته مهم در این باره را بیان کرده‌ایم.

  • اگر در حال یادگیری زبان آلمانی هستید، با آن تعامل برقرار کنید. با دیگران به این زبان صحبت کنید، درگیر فیلم‌ها و موزیک‌ها و کتاب‌ داستان های آلمانی شوید و سعی کنید به زبان آلمانی با خودتان صحبت کنید. تعامل به زبان آلمانی تنها علتی است که باعث می‌شود افراد در آلمان، راحت‌تر زبان بیاموزند و مدت زمان یادگیری آلمانی برای آنها کمتر شود.
  • اگر حتی بهترین معلم‌ها را داشته باشید، اما خارج از کلاس تمرین نکنید؛ باید سال‌ها تمرین کنید تا به سطح دانش دلخواه خود از زبان انگلیسی برسید. همچنین اگر بدون مدرس پیش بروید ولی به صورت مداوم تمرین داشته باشید، می‌توانید در بازه زمانی کوتاه‌تری زبان آلمانی را یاد بگیرید.

تخمین ساعت‌های مورد نیاز برای تمرین

FSI یک موسسه خدمات خارجی است که در مورد موارد مختلفی تحقیقات انجام می‌دهد. این موسسه زبان آلمانی را جزو زبان‌های نزدیک به انگلیسی دسته بندی کرده است. به همین دلیل گفته می‌شود که مدت زمان لازم برای یادگیری آلمانی برای افرادی که به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند یا به عنوان زبان دوم به آن مسلط هستند، کمتر است.

طبق مطالعات انجام شده توسط این سازمان افراد به صورت میانگین می‌توانند در ۳۰ هفته زبان آلمانی را بیاموزند. اگر طی هر هفته به طور میانگین ۲۵ ساعت برای یادگیری زبان آلمانی زمان بگذارید، می‌توان گفت طی ۳۰ هفته به نتیجه دلخواه خود می‌رسید. طبق گزارش‌های این موسسه مدت زمان یادگیری زبان‌های نزدیک به زبان انگلیسی مانند اسپانیایی و فرانسوی کم‌تر است و بین ۳۸ تا ۳۰ هفته طول می‌کشد؛ اما یادگیری زبان‌های سختی چون زبان چینی ممکن است تا ۸۸ هفته نیز طول بکشید. با توجه به این موارد، زبان آلمانی نمی‌تواند جزو سخت‌ترین زبان‌ها دسته بندی شود!

با تمام این‌ها، یادگیری زبان آلمانی چقدر طول میکشد ؟

در این مقاله تلاش کردیم نکاتی را بیان کنیم که به شما کمک می‌کنند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به یادگیری زبان آلمانی بپردازید. مدت زمان آموزش شما با دقیقه‌ها و ساعت‌هایی که صرف یادگیری می‌کنید، محاسبه می‌شود؛ نه با ماه‌ها و سال‌هایی که مشغول یادگیری زبان بوده‌اید. بنابراین لازم است که به صورت روزانه برای یادگیری زمان صرف کنید تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید. در قسمت‌‌های قبلی در مورد ۳۰ هفته زمان برای یادگیری صحبت شد؛ ۳۰ هفته‌ای که در هر روز آن شما سه الی چهار ساعت برای یادگیری زمان بگذارید.

سطح A1

طبق گفته موسسه گوت، اگر زبان آموزان به صورت روزانه به یادگیری زبان آلمانی مشغول شوند، حداقل 2 تا 3 ماه طول می‌کشد تا به سطح A1 برسند؛ البته برخی از دوره‌ها فقط در آخر هفته‌ها یا 3 روزه در هفته برگزار می‌شوند و بدیهی است که زمان لازم برای یادگیری زبان آلمانی و رسیدن به سطح A1 در این دوره‌ها بیشتر طول بکشد. در کل باید گفت مدت زمان رسیدن به این سطح به انگیزه و تلاش خود شما بستگی خواهد داشت و ممکن است از یک ماه تا 3 ماه متغیر باشد.  

در حقیقت دروس آلمانی با معرفی فرهنگ آلمانی به غیر آلمانی زبان‌ها شروع می شوند. مهارت‌های پایه گرامر آلمانی مهمترین بخش برای یادگیری در سطح A1 آلمانی است. برای رسیدن به این سطح، باید با ساختار جملات آشنایی داشته باشید و مهارت‌های نوشتاری خود را هم تقویت کنید. در این صورت می‌توانید طی 2 ماه یا حتی کمتر به این سطح برسید. در واقع مدت زمان یادگیری زبان آلمانی به انگیزه و تلاش شما و وقتی که برای یادگیری می‌گذارید بستگی خواهد داشت. 

بعد از گذراندن این سطح از زبان آلمانی، شما قادر خواهید بود جملات و عباراتی که در زندگی روزمره خود نیاز دارید را بیان کنید. سپس برای رفتن به سطح مهارت بعدی، باید TestDaf (Test Deutsch als Fremdsprache) را بگذرانید.

سطح A2

در این سطح، شما می‌توانید در مورد موضوعات اساسی بحث کرده و نیازهای خود را بیان کنید؛ برای مثال شما در این سطح می‌توانید موقعِ خرید، با فروشنده صحبت کرده و مشکلی نداشته باشید. 

همچنین در این سطح، چیزهای زیادی در مورد اسم ها، افعال، ساخت جمله ها، پایان های صفت و حروف اضافه نیز خواهید آموخت. 

در واقع سطح A1 و A2 در زبان آلمانی ارتباط نزدیکی با هم دارند و ممکن است شباهت های زیادی بین آنها پیدا کنید. برای رسیدن به سطح A2 معمولا چیزی بین 150 تا 260 ساعت زمان لازم است. در واقع مدت زمان یادگیری زبان آلمانی در سطح A2 از سطح قبلی کمی بیشتر خواهد بود. اما با یک برنامه فشرده می‌توانید این زمان را به 120 ساعت هم کاهش دهید و این موضوع به شرایط کلی شما بستگی خواهد داشت.

لازم به ذکر است برای رفتن به سطح مهارت بعدی باید در آزمون Goethe-Zertifikat A2 شرکت کرده و از 60 امتیاز، حداقل 36 امتیاز کسب کنید. 

سطح B1

با رسیدن به این سطح، می‌توانید با مردم محلی در مناطق آلمانی زبان ارتباط برقرار کنید. در سطوح B1 و B2، از شما خواسته می شود که بریده‌های روزنامه و چند گزیده از برنامه‌های تلویزیونی یا فیلم‌ها را بخوانید تا مهارت‌های خواندن خود را بهتر و تقویت کنید. 

به طور متوسط حدود 80 ساعت در هفته (تا 8 هفته) برای یادگیری سطح B1 آلمانی که به عنوان سطح متوسط نیز شناخته می شود، زمان لازم است. بسته به آنچه از سطح A1 و A2 قبلی خود به یاد دارید، باید حدود 350 یا 650 واحد آموزشی 45 دقیقه‌ای را بگذرانید. برای رفتن به سطح بعدی هم باید در آزمون Goethe-Zertifikat B1 شرکت کنید.

سطح B2 

در این سطح، شما بسیار راحت‌تر و روانتر با افرد بومی صحبت خواهید کرد و از عبارات و اصطلاحات پیچیده‌تری استفاده می‌کنید. همچنین می‌توانید نظرات خود را در مورد مسائل مختلف بیان کرده و با دیگران به بحث و گفتگو بپردازید. 

در حقیقت مدت زمان یادگیری زبان آلمانی در سطح B2 حدود 450 تا 600 ساعت است. برای رفتن به سطح بعدی باید در آزمون Goethe-Zertifikat B2 شرکت کنید. فراموش نکنید که شما در این سطح به تسلط نسبی از زبان آلمانی دست پیدا کرده‌اید و می‌توانید برای پذیرش یکی از دانشگاه‌های آلمانی زبان درخواست دهید.

سطح C1

برای یادگیری سطح C1 آلمانی بین 600 تا 750 ساعت زمان لازم است. در نتیجه با تکمیل سطح C1، می‌توانید طیف وسیعی از متون طولانی را درک کنید. در این سطح علاوه بر استفاده منعطف و مؤثر از زبان برای اهداف اجتماعی، آکادمیک و حرفه‌ای، می‌توانید متنی واضح، ساختارمند و دقیق تولید کرده و استفاده کنترل ‌شده از الگوهای سازمانی، رابط‌ها و دستگاه‌های منسجم را نشان دهید.

زبان آلمانی در سطح C1 پیشرفته در نظر گرفته می‌شود و تسلط کامل بر گرامر و واژگان آلمانی را نشان می‌دهد. با تسلط در سطح C1 آلمانی، می‌توانید تقریباً هر شغلی که به یک زبان آلمانی عالی نیاز دارد را انجام دهید، بنابراین فرصت های شغلی زیادی در سراسر جهان خواهید داشت. برای رفتن به سطح مهارت بعدی، باید در آزمون Goethe-Zertifikat C1 شرکت کنید که به مهارت‌های زبان بسیار پیشرفته نیاز دارد.

سطح C2 

برای رسیدن به سطح C2 باید حداقل 750 ساعت آلمانی خوانده باشید، اما گاهی زمان لازم برای یادگیری زبان آلمانی در این سطح ممکن است به 3 سال هم برسد! زبان‌آموزان در سطح C2 می‌توانند تقریباً هر چیزی که می‌خوانند یا می‌شنوند را بدون زحمت درک کنند. آنها می‌توانند اطلاعات را از منابع مختلف نوشتاری و گفتاری خلاصه کرده و دلایل هر چیزی را به طور منطقی توضیح دهند. برای اتمام این سطح، باید در امتحان Goethe-Zertifikat C2: Großes Deutsches Sprachdiplom (GDS) شرکت کنید. 

چه عواملی باعث سخت شدن یا افزایش مدت زمان یادگیری زبان آلمانی میشود؟

در کنار عواملی که می‌توانند یادگیری زبان را سریع‌تر کنند؛ موانعی نیز وجود دارند که باعث می‌شوند روند یادگیری شما به سرعت دلخواهتان پیش نرود. اطلاع داشتن از این موانع به شما کمک می‌کند که درگیر آن‌ها نشوید و بتوانید با پشت سر گذاشتن آن‌ها مدت زمان مورد نیاز برای یادگیری زبان آلمانی را تا حد قابل توجهی کاهش دهید.

  • سنگین بودن گرامر زبان آلمانی ممکن است باعث دلسردی شما از ادامه آموزش شود. دستور زبان همیشه یکی از چالش برانگیزترین بخش‌های یادگیری هر زبانی است. به همین دلیل لازم است که روی گرامر زبان آلمانی تمرکز داشته باشید و آن را به صورت کاربردی یاد بگیرید. با این کار یکی از موانع اصلی را از سر راه خود برداشته‌اید.
  • کمبود تمرین و تعامل با زبان آلمانی از دیگر فاکتورهایی است که روند یادگیری شما را کند می‌کند. به خاطر داشته باشید که برای تسلط به یک زبان باید بتوانید به آن زبان صحبت کنید، متوجه مکالمات بشوید، بتوانید بنویسید و بخوانید. بنابراین استفاده از یک ابزار و متد آموزشی بدون هدف برای شما کافی نیست. لازم است به صورت همزمان از کتاب‌ها، فایل‌های صوتی و تصویری و پکیج‌های آموزشی استفاده کنید تا بتوانید تمرینات لازم برای تسلط به این زبان را انجام دهید.
  • استفاده از متدهای اشتباه نیز ممکن است شما را در یادگیری زبان آلمانی به بیراهه بکشد و باعث طولانی‌ شدن پروسه آموزش شود. برای حل این مشکل سعی کنید در کوتاه‌ترین زمان ممکن توانایی‌ها و نقاط ضعف و قوت خود را بشناسید و بهترین متدهای آموزشی را در پیش بگیرید.
کتاب زبان اصلی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا