مقالات کلی زبان

نکاتی برای یادگیری سریع و آسان زبان

 یادگیری زبان‌ روسی دغدغه‌ی بسیاری از مردم در سنین مختلف است. یادگیری زبان دوم به کار رایجی در بین تمام مردم دنیا تبدیل شده است. بسیاری از افراد به خاطر اهداف مختلف یا صرفا به خاطر علاقه‌ای که به یک زبان دارند، برای یادگیری آن اقدام می‌کنند. در کشور ما نیز افراد معمولا برای اقامت دائم یا موقت در کشور روسیه، تحصیل یا کار زبان روسی را یاد می‌گیرند.

برای یادگیری زبان روسی نیز مانند یادگیری هر زبان دیگری روش‌ها و ابزار کمک آموزشی مختلفی وجود دارد. استفاده از بهترین روش‌ها و کتاب‌های مناسب به شما کمک می‌کند، زبان روسی را در کمترین زمان ممکن فرا بگیرید. در این مقاله قصد داریم به نکاتی کاربردی در مورد یادگیری زبان روسی اشاره کنیم. همچنین منابع و کتاب‌های معتبر برای یادگیری را به شما معرفی خواهیم کرد.

نکاتی برای یادگیری سریع و آسان زبان

بسیاری از نکات کاربردی برای یادگیری زبان دوم به نوع زبان محدود نمی‌شوند. تفاوتی ندارد که در حال یادگیری زبان انگلیسی هستید یا زبان روسی. در ادامه به این نکات اشاره کرده‌ایم.

  • دلیل محکمی برای یادگیری داشته باشید. دلیلی که در نظر می‌گیرید باید شما را متقاعد کند که به صورت روزانه تمرین کنید. اگر بتوانید چند فرد دیگر که با خودتان هم هدف هستند را پیدا کنید، احتمال تعهدتان به یادگیری چند برابر می‌شود.
  • اگر هدف شما از یادگیری زبان روسی تنها یک مسافرت کوتاه است و برای یادگیری این زبان عجله دارید، می‌توانید از کتاب‌هایی که برای سفر تألیف شده‌اند، استفاده کنید. کتاب روسی برای سفر از انتشارات مهر یکی از کتاب‌های کاربردی در این زمینه است. این کتاب نیاز شما برای برقراری ارتباط با افراد روس زبان را برآورده می‌کند.
  • از تمام امکاناتی که برای یادگیری یک زبان وجود دارد، استفاده کنید؛ از موسیقی و فیلم گرفته تا کتاب‌ها و متون روسی. همه این‌ها در کنار هم به تقویت مهارت‌های چهارگانه شما کمک می‌کنند. منظور از مهارت چهارگانه، مهارت‌های خواندن، نوشتن، مکالمه و شنیداری است.
  • به یاد داشته باشید که در اکثر موارد شما نیازی ندارید استاد ادبیات روسی باشید! بنابراین سعی کنید از یادگیری نکاتی که سخت و بدون کاربرد هستند، دوری کنید. انتخاب منابع به روز و کاربردی به شما کمک می‌کنند تنها مطالبی را یاد بگیرید که به آن‌ها نیاز دارید.
  • مرور کردن نکته مهمی در یادگیری زبان است. زمانی که واژه‌های جدیدی را یاد می‌گیرید، روز بعد، هفته بعد و ماه بعد آن‌ها را دوباره تمرین کنید.

آیا روش یادگیری زبان روسی با سایر زبان‌ها متفاوت است؟

اصل دانش زبان و یادگیری زبان دوم حول محور تکرار و تمرین می‌چرخد. زبان روسی نیز از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه به مهم‌ترین نکاتی که سطح دانش شما در زبان روسی را ارتقا می‌دهند، اشاره کرده‌ایم.

  • از “گوش کردن” به زبان روسی غافل نشوید! با توجه به سطحی که در آن قرار دارید، می‌توانید کتاب‌های صوتی، پادکست و فیلم‌های آموزشی پیدا کنید. در سطوح پیشرفته‌تر می‌تواند به سراغ موسیقی‌های روسی نیز بروید. موسیقی بیش از هر چیزی در ذهن شما می‌ماند و می‌تواند لغت‌های جدید را در ذهنتان نگه دارد.
  • مطالعه‌ی متون به زبان روسی متناسب با سطح شما تأثیر زیادی در تقویت مهارت خواندن و افزایش دایره لغات شما می‌شود. برای انجام این کار می‌توانید از خواندن داستان‌های کوتاه و اخبار به زبان روسی شروع کنید و کم کم متون سخت‌تر و پیشرفته‌تر را برای مطالعه انتخاب کنید.
  • دایره لغات خود را افزایش دهید. یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در یادگیری یک زبان جدید، دایره لغات است. حتما مدتی از تمرین روزانه‌ی خود را به یادگیری لغات جدید به زبان روسی اختصاص بدهید. یکی از بهترین منابع برای انجام این کار استفاده از کتاب ده هزار لغت روسی، انگلیسی، فارسی از انتشارات مهر است. در این کتاب واژه‌های کاربردی را می‌آموزید که در مکالمات روزمره کاربرد دارند. همچنین می‌توانید واژه‌ها را با مثال یاد بگیرید. با این کار لغات بیشتر در ذهنتان باقی می‌مانند.
  • نحوه تلفظ کلمات در زبان روسی نسبت به بسیاری از زبان‌های دیگر ساده‌تر است. بنابراین به راحتی می‌توانید تلفظ صحیح کلمات را یاد بگیرید و لهجه خوبی داشته باشید.

روش‌های تمرین زبان روسی

اگر قصد دارید زبان روسی را به صورت کامل و در کوتاه‌ترین زمان ممکن یاد بگیرید، بهتر است در هر روز بین یک الی سه ساعت تمرین کنید. با این کار می‌توانید اطمینان داشته باشید که نتایج خوبی از یادگیری زبان به دست خواهید آورد.

  • با صدای بلند به تمرین و مطالعه‌ی زبان روسی بپردازید. انجام این کار تمرینی برای صحبت کردن و مکالمه به زبان روسی محسوب می‌شود. همچنین می‌توانید بفهمید که هر کلمه را چگونه تلفظ می‌کنید.
  • سعی کنید در فضاهایی قرار گیرید که بتوانید روسی صحبت کنید. اگر امکان مسافرت وجود ندارد، از فضای مجازی کمک بگیرید. همه افراد دوست دارند با فرد دیگری از کشورهای دیگر ارتباط برقرار کنند. پیدا کردن یک دوست روسی و صحبت با او کار چندان سختی نیست.
  • استفاده از منبع خوب برای تمرین اهمیت زیادی دارد. به تمرینات کتاب درسی محدود نشوید. می‌توانید از کتاب‌هایی که صرفا برای تمرین تألیف شده‌اند نیز استفاده کنید. یکی از این کتاب‌ها، کتاب تمرینات زبان روسی است.
  • از انواع پکیج‌های آموزشی استفاده کنید. اگر تنها به کتاب‌هایی که می‌خوانید، محدود شوید نمی‌توانید مهارت‌های شنیداری و مکالمه را تقویت کنید. در مقابل اگر تنها از فیلم‌ها و پادکست‌ها استفاده کنید، نمی‌توانید اطلاعات را به خوبی در ذهن خود ثبت کنید.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

آموزش و یادگیری زبان روسی نیز مانند یادگیری هر زبان دیگری به صرف وقت و حوصله نیز دارد. در کنار تمام این موارد باید به انتخاب منابع نیز توجه داشته باشید. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که زبان آموزان با آن مواجه می‌شوند، کمبود زمان و تعدد منابع آموزشی است. مسلما شما زمان کافی برای خواندن تمام کتاب‌های آموزش زبان روسی ندارید. به همین دلیل باید منبعی را انتخاب کنید که همراستا با هدف شما از  یادگیری زبان باشد. به عنوان مثال اگر بخواهید تنها نکات ساده و کلی در مورد زبان را یاد بگیرید و بتوانید ارتباط برقرار کنید، نیاز به پکیج‌های آموزش کامل زبان روسی نخواهید داشت. اما اگر قصد کار یا تحصیل در این کشور را داشته باشید، باید دانش زبان خود را تکمیل کنید.

انتشارات زبانمهر به صورت تخصصی در زمینه کتاب‌های آموزش زبان فعالیت می‌کند. این موضوع باعث شده است که به کیفیت محتوای آموزشی کتاب‌های منتشر شده توجه ویژه‌ای داشته باشد. شما می‌توانید با مراجعه به بخش زبان روسی در سایت ما، لیستی از بهترین منابع برای یادگیری روسی داشته باشید. در این لیست کتاب‌هایی از بهترین مدرسان زبان وجود دارد که زبان‌آموزان را با بهترین و ساده‌ترین روش‌ها آموزش می‌دهند.

انتشارات زبانمهر امکان ارسال محصولات خود به سراسر کشور را فراهم کرده است. همچنین برای بسیاری از محصولات خود تخفیف‌های ویژه‌ای در نظر گرفته است. ما به شما کمک می‌کنیم که زبان روسی را با استفاده از بهترین روش‌ها و کم‌ترین هزینه‌ها یاد بگیرید.

کتاب زبان اصلی

نوشته های مشابه

‫3 نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا