آموزش انگلیسیآموزشیمقالات انگلیسی

بهترین سن آموزش زبان به کودکان

چه سنی برای یادگیری زبان دوم مناسب است؟

آموزش زبان به کودکان امروزه در جامعه ما امری متداول است. حتما شما هم کودکانی را دیده‌اید که به تشویق پدر و مادر کلمات انگلیسی ساده را در مهمانی‌های خانوادگی بازگو می‌کنند. آموزش زبان به کودکان براي اکثر خانواده‌ها در جامعه ما اهمیت بسیار زیادی دارد.

هرچه آموزش زبان به كودک در سن پایین‌تری صورت بگیرد، شانس وی برای کسب حداکثر مهارت‌ در آن زبان افزایش خواهد یافتبر اساس تحقیقات انجام شده، بچه‌ها از ابتدای زندگی تا سن ۸ سالگی در حال آموختن زبان مادری خود هستند. اگر در همین سن زبان دوم نیز به آن‌ها آموزش داده شود، مهارت بیشتری در صحبت کردن و مکالمه به آن زبان پیدا می‌کنند. همچنین می‌توانند لهجه زبان مورد نظر را به خوبی یاد بگیرند. به طور کلی در سنین کودکی بچه‌ها می‌توانند یاد بگیرند به دو زبان صحبت کنند. در حالی که اگر پس از سپری شدن سن زبان آموزی، بعد از ۱۰ سالگی، آموزش زبان به کودک شروع شود، کودک به خوبی بر زبان دوم مسلط نمی‌شود و زبان دوم را به خوبی زبان مادری‌اش نمی‌آموزد.

جالب است بدانید که كودک مي‌تواند علاوه بر زبان دوم، زبان‌های دیگری را هم فرا بگیرد. البته اين توانایی در  تمام كودكان وجود ندارد. در صورتی که كودک تاخير در زبان مادری و گفتار داشته باشد، مواجه شدن او با زبان دوم مشکلات او را دو‌چندان می‌نماید. کودک برای یادگیری زبان دوم بايد از بهره ‌هوشی کافی بهره‌مند و همچنین علاقمند به یادگیری زبان جدید باشد. چنانچه کودک شما دیرتر از موعد زبان باز کرده است، بهتر است ابتدا روی آموزش زبان مادری او تمرکز داشته باشید و در سنین بالاتر به سراغ آموزش زبان دوم بروید.

 

آموزش زبان به کودکان سنین 3 تا 4 سال

سنین۳ تا ۴ سالگی برای آموزش زبان به کودک خیلی زود است. کودکان در این سن ممکن است اندکی زبان دوم هم یاد بگیرند، اما نتیجه دلخواه پدر و مادر را نخواهند گرفت. همچنین اگر کودک در این سن با جو آموزشی کلاس زبان و استرس موجود در آن مواجه شود، ممکن است به کلی از آموزش زبان دلسرد می‌شود. در این سن بهتر است پدر و مادر با استفاده از متدهای آموزش کودکان در خانه، کلمات ساده و الفبای انگلیسی را به فرزند خود بیاموزند. برای آموزش های پایه زبان انگلیسی به کودکان، کتاب family and friends پیشنهاد خوبی است.

فواید آموزش زبان به کودک

آموزش زبان‌ به کودکان در برقرای ارتباط بهتر کمک می‌کند.کودکانی که زبانی غیر از زبان مادری خود را فرا می‌گیرند، در مدرسه نیز موفق‌تر هستند و اعتماد به نفس بیشتری دارند. آموزش زبان در سنین کودکی باعث تثبیت سریع‌تر و راحت‌تر در ذهن کودک می‌شود و می‌تواند در بزرگسالی به راحتی مکالمه کند، بشنود، بخواند و بنویسد.

 یادگیری زبان در سن پایین باعث می‌شود که توانایی فرد در زمینه‌هایی چون مهارت‌های تفکر و استدلال،  خلاقیت و انعطاف پذیری ذهن افزایش بسیاری پیدا کند. آموزش زبان هم‌چنین مهارت‌های حل مسئله را در کودکان تقویت می‌کند. والدین غالبا علاقه دارند فرزندشان در پذیرش فرهنگ‌های مختلف انعطاف و درک بیشتری داشته باشد تا در آینده موفق‌تر عمل کند و همچنین نقش موثرتری را در جامعه ایفا کند، این امر  از طریق یادگیری زبان تسهیل می‌گردد.

تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که در کودکی زبان دوم فرا می‌گیرند، در بزرگسالی درک عميق‌تر و بهتری از فرهنگ جوامع خواهند داشت و در رقابت‌های شغلی بین‌المللی شانس موفقیت بیشتر خواهند داشت.

یادگیری زبان کودکان, سن آموزش زبان دوم به کودکان

آسیب‌‌های احتمالی آموزش زبان به کودک

همانطور که گفته شد همه‌ی کودکان از شرایط لازم برای یادگیری زبان دوم برخوردار نیستند. متاسفانه در بسیاری از آموزشگاه‌های زبان کودک و مهدکودک‌های چند زبانه غربالگري و استعداد سنجی صحيحی در میان کودکان انجام نمی‌دهند. این مجموعه‌ها همه كودكان را مستعد یادگیری زبان دوم می‌دانند و شروع به آموزش زبان به آن‌ها می‌کنند. عدم استعداد سنجی برای کودکانی که توانایی درک زبان دوم ندارند، مشکلات بسیاری ایجاد می‌کند؛ سرخوردگی از آموزش، عدم اعتماد به نفس و ایجاد ترس از محیط آموزشی از جمله این مشکلات است. حتی در برخی از موارد این کودکان به علت قرار گرفتن تحت فشار یادگیری زبان جدید، نمی‌توانند با زبان مادری خود به درستی ارتباط برقرار کنند. در بسیاری از این موارد والدین از مشکل کودکان خود آگاه نیستند و نمی‌توانند در زمان مناسب این مشکلات را حل کنند.

 بهترين راه جلوگیری از چنین مشکلاتی آن است كه ابتدا كودكان توسط کارشناسان و متخصصان مربوطه  مورد ارزيابی و غربالگری قرار گيرند و در صورت کسب اطمینان لازم در مورد عدم وجود مشكلات زباني در کودک، به یادگیری زبان دوم بپردازند.

استفاده از متدهای آموزشی صحیح نیز در این زمینه اهمیت بسیاری دارد. دستورات زبان‌های مختلف با یکدیگر متفاوت هستند. به همین دلیل ممکن است کودک در تشخیص دو زبان با مشکل مواجه شود. استفاده از متد آموزشی صحیح به او کمک می‌کند که زبان دوم را به خوبی زبان اول یاد بگیرد، بدون این که دستور زبان‌ها را باهم ادغام نماید.

سطح یادگیری کودکان در حین بازی افزایش می‌یابد.

بهترین روش آموزش زبان به کودکان

رعایت برخی از نکات به شما کمک می‌کند که در آموزش زبان به کودکان بهترین نتیجه را بگیرید. چنین نکاتی یادگیری را برای شما و فرزندتان لذت بخش می‌کند.

  • جلسات ۱۵ الی ۳۰ دقیقه‌ای برای کودکان کافی است. می‌توانید زمان جلسات را به مرور و با بزرگ‌تر شدن کودک‌ و افزایش ظرفیت تمرکز ذهن او، بیشتر کنید.
  • بهتر است فعالیت‌هایی مشابه را هر روز در بازه‌های زمانی مشابه تکرار کنید.
  • با کودک بازی کنید، یادگیری زبان در کودکان از طریق بازی افزایش می‌یابد. برای مثال استفاده از فلش کارت شیوه‌ی بسیار مناسبی برای آموزش و تکرار لغات است.
  • از هر موقعیتی برای آموزش در منزل بهره ببرید. برای مثال در هنگام انجام کار‌های روزمره، افعال آن‌ها را به کودک آموزش بدهید.
  • برای کودک کتاب‌ داستان ‌های مخصوص آموزش زبان بخوانید.
  • ترانه‌ به زبان دوم برای کودک پخش کنید.

یادگیری زبان کودکان,بهترین سن آموزش زبان به کودکان

برای آموزش کودک می‌توانید از موضوعاتی چون اعداد، رنگ‌ها، افعال ساده، اعضای بدن، حیوانات، خوراکی‌ها و اسباب‌بازی‌ها شروع کنید. فراموش نکنید آن‌چه که موجب یادگیری کودک می‌شود، اشتیاق اطرافیان و به خصوص شخص آموزش دهنده است. همیشه به خاطر داشته باشید که کودک در ابتدا نمی‌تواند به صورت کاملا مسلط به زبان دوم صحبت کند و یادگیری او در گرو صبر و حوصله والدین و مربی است. آموزش کودکان انرژی و خلاقیت زیادی لازم دارد. مراقب باشید کودک را خسته نکنید و سوالاتی بیشتر از اطلاعات و توانایی او نپرسید. استفاده از جایزه برای یادگیری نیز تأثیر به سزایی در یادگیری دارد.

بسیاری از والدین انگلیسی را به عنوان زبان دوم کودکان خود انتخاب می‌کنند. آموزش زبان انگلیسی به کودک یکی از نیازهای جامعه امروز است، چرا که فرزند شما ممکن است در آینده نیاز به برقراری ارتباط با افرادی به زبان‌های دیگر داشته باشد. دانستن زبان مشترک یکی از الزامات زندگی انسان امروز است.

کتاب زبان اصلی

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. سلام من چهارده سالمه هست و الان دارم کتاب های تاپ ناچ میخونم به نظر شما من از هم سن های خودم عقب هستم؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا