آموزش انگلیسیآموزشیمقالات انگلیسی

همه چیز درمورد آزمون جی آر ای (GRE)

در این مقاله قصد داریم به سوال آزمون جی آر ای چیست پاسخ دهیم، به تاریخچه برگزاری این آزمون، انواع آزمون GRE، مقدار هزینه آزمون GRE، دلایل اهمیت آزمون GRE، نحوه برگزاری، منابع آزمون جی آری و یک سری نکات تکمیلی برای موفقیت در این آزمون بپردازیم. همچنین شما می توانید برخی از این منابع را در وب سایت انتشارات زبانمهر مشاهده و با کمترین قیمت خریداری کنید.

آزمون جی آر ای چیست؟

آزمون بین المللی GRE مخفف Graduate Records Examination است که توسط موسسه ETS برگزار می شود و یکی از امتحانات زبان است که نمره آن معیار سنجش زبان انگلیسی در بسیاری از دانشگاه‌های جهان به هنگام ارزیابی مدارک پذیرش دانشجویان می‌باشد. نمره این آزمون جز مدارک الزامی برای ادامه تحصیل در مقاطع فوق لیسانس و دکتری در تمامی دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا است. دانشگاه‌های آمریکا و بسیاری از دانشگاه‌های  معتبر کشورهای دیگر ( اکثراً کانادا و بخش ریاضی آن در ترکیه ) نمره‌ی این آزمون را به عنوان یکی از مدارک درخواست پذیرش در مقاطع کارشناسی ارشد ، دکترا و بالاتر ملاک قرار می دهند. هدف از این آزمون سنجش مهارت درک و استنتاج متون علمی دشوار است. این آزمون به مدت 5 سال اعتبار دارد.

تاریخچه برگزاری آزمون GRE

آزمون GRE متعلق به موسسه ETS است و توسط همین موسسه برگزار می‌شود. این آزمون در سال 1936 توسط موسسه Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching بنیان‌گذاری شده است.

طبق اظهارات ETS این آزمون جهت سنجش استدلال کلامی، استدلال عددی، نگارش تحلیلی، و تفکر بحرانی بوجود آمده است. محتویات آزمون GRE شامل جبر، هندسه، ریاضیات و بخش لغات می‌شود. آزمون GRE بصورت کامپیوتری برگزار می‌شود. حداقل نمره مورد نظر در این آزمون بسته به دانشگاه متغیر است. ممکن است این آزمون برای برخی از دانشگاه‌ها صرفا فرمالیته باشد. در حالی که برای برخی دیگر یک فاکتور مهم در فرآیند پذیرش است. نمرات آزمون ابتدا بین بازه 200 تا 800 بود.

در ماه اوت سال 2011 این آزمون دستخوش تغییرات اساسی شد. آزمون به چند بخش تقسیم شد. بسیاری از قسمت‌ها و سوالات آزمون پس از تغییرات حفظ شد. اما نمره آزمون به بازه 130 تا 170 تغییر کرد.

در ابتدا دانشگاههای هاروارد، ییل، پرینستون، و کلمبیا این آزمون را بروی دانشجویان آزمایش کردند. دانشگاه ویسکانسین اولین دانشگاهی دولتی بود که در سال 1938 از دانشجویان خواست در این آزمون شرکت کنند.

هزینه آزمون GRE چقد است؟

هزینه شرکت در آزمون معادل 205 دلار آمریکا است. عمر نتیجه آزمون 5 سال است. البته برخی از دانشکده‌ها نتایج با عمر بیشتر را نیز می‌پذیرند.

دلایل اهمیت آزمون جی آر ای

در رابطه با اهمیت آزمون GRE برخی معتقدند که داشتن نمره بالا در این آزمون می‌تواند بهترین جایگزین برای جبران معدل دوره کارشناسی باشد و این نقطه ضعف را پوشش دهد. بنابراین با توجه به نکات مطرح شده می‌توان انتظار داشت که به همان اندازه که این آزمون اهمیت دارد، به‌دست آوردن نمره بالا نیز در آن دشوار است و نیاز به توانایی ذهنی قوی و سختکوشی بسیار دارد و طبیعتا کسب نمره بالا در آزمون جی آر ای، شانس دانشجو را در پذیرش، بسیار بالا می‌برد.

نحوه برگزاری آزمون GRE

این آزمون به دو صورت ورقه‌ای  “Paper base ” و کامپیوتری “Computer base” برگزار می‌شود که نوع کامپیوتری آن هم در ایران در دفعات متعدد برگزار می‌شود و پاسخ دو قسمت از سه  قسمت بلافاصله پس از اتمام ازمون بر روی نمایشگر ظاهر می شود. نوع ورقه ای سالی سه بار برگزار می شود ، یک بار در اکتبر و یک بار در نوامبر و یک بار هم در فوریه . تعداد شرکت کننده در این امتحان دارای محدودیت نبوده و ثبت نام در این آزمون می تواند از طریق سایت موسسه ETS انجام پذیرد. نمرات این آزمون تقریبا ۴۵ روز پس از برگزاری آماده خواهد شد و لازم به ذکر است جهت ارسال نمرات به دانشگاه تا ۴ دانشگاه رایگان می باشد در صورت ماندن برای پس از برگزاری رایگان نخواهد بود .

انواع آزمون های  GRE

این آزمون دارای دو نوع GRE General  و GRE Subject  می باشد.

آزمون GRE General

معمولا اکثر رشته های مهندسی به آزمون GRE General احتیاج دارند. و GRE Subject برای برخی رشته های خاص مانند زیست شناسی، شیمی، ادبیات انگلیسی، ریاضیات، فیزیک و  روانشناسی برگزار می شود. آزمون GRE General نمره منفی ندارد ولی آزمون GRE Subject نمره منفی دارد بطوریکه به ازای هر چهار پاسخ اشتباه یک امتیاز منفی میگیرید. نیاز به این آزمون ها توسط دانشگاه مشخص می شود و ممکن است در برخی دانشگاه ها این آزمون ها الزامی نباشد. بنابراین حتما به سایت دانشگاه مورد نظر خود مراجعه کنید و در قسمت  admission requirement مشاهده کنید که به چه آزمون هایی احتیاج دارید.

آزمون GRE Subject

برخلاف آزمون GRE General که در همه ماه های سال و چندین بار در ماه برگزار می شود، آزمون GRE Subject فقط در ماه های سپتامبر، اکتبر و آوریل برگزار می شود. آزمون  GRE Subject  برای سنجش دانش شما در یک زمینه خاص است. این آزمون امروزه در زمینه های زیست شناسی، شیمی، ادبیات انگلیسی، ریاضیات، فیزیک، و روانشناسی برگزار می گردد.

همان طور که گفته شد این آزمون سه بار در سال (ماه های سپتامبر، اکتبر و آوریل) برگزار می گردد. تعدادی از دانشگاه ها شرکت در این آزمون را الزامی دانسته اما تعداد آنها کم است. اغلب در رشته های علوم پایه شرکت در این آزمون الزامی است. این آزمون دارای چند بخش تخصصی است (در هر رشته تعداد بخش ها متفاوت است). نمره کل از ۲۰۰-۹۹۰ است که هر بخش نمره جداگانه ای دارد. در زیرگروه زیست و روانشناسی نمره کل از ۲۰-۹۹ است. نمره این آزمون بین ۲۰۰ تا ۹۹۰ است که به صورت ۱۰ نمره ای تغییر می کند.

مواد آزمون بین المللی GRE

نوع عمومی آزمون جی آر ای “GRE General ” ورقه‌ای ” Paperbase ” شامل سه بخش است:

  • Quantitative ( ریاضیات )
  • Verbal ( واژگان )
  • Analytical Writing ( بخش نوشتاری )

معرفی بخش ریاضیات آزمون GRE

بخش ریاضیات یا Quantitative این آزمون بسیار ساده و در سطح کتاب‌های دبیرستان است . شاید یک دانش آموز خوب سوم راهنمایی هم بتواند به راحتی به سوالات آن پاسخ دهد. بخشی که در این امتحان امکان غلط زدن را افزایش می دهد مربوط به بخش سوالات نموداری است. در این بخش یک نمودار طرح شده و از شما چند سوال پرسیده می شود. در این بخش دقت بیشتری نمایید.

عاملی که باعث می شود شرکت کنندگان نمره کامل کسب نکنند عدم دقت و سرعت کافی است. نمره این بخش بین 130-170 می‌باشد. سوالات این بخش نمره منفی ندارد. در یک آزمون معمولی، بخش عددی شامل 20 سوال است. زمان مربوط به این بخش 35 دقیقه است. هر بخش عددی شامل 8 سوال مقایسه‌ای مقداری، 9 آیتم حل مساله و 3 سوال تفسیر داده است. بعد از سال 2011 آیتم‌هایی با ورودی عددی نیز اضافه شدند. در این قسمت‌ها از داوطلب خواسته می‌شود جاهای خالی را پر کند. یا اینکه به سوالات چند گزینه‌ای با انتخاب چند گزینه پاسخ دهد.

معرفی بخش واژگان آزمون GRE

اما در بخش واژگان یا Verbal چه پرسش هایی مطرح می شود؟ تمام این بخش امتحان در دانش واژه‌ی آن خلاصه شده است که نیاز به دانش بسیار بالایی از دایره‌ی لغات پیچیده‌ دارد. سوالات این بخش ۵ گزینه‌ای بوده و نمره منفی ندارد. در واقع در این بخش توانایی شما در تجزیه و تحلیل مطالب نوشتاری و ترکیب حاصل از آن و همچنین روابط بین اجزای جمله و تشخیص روابط میان کلمات در یک متن تخصصی ارزیابی می‌گردد. تعداد 20 سوال در این بخش وجود دارد و مدت زمان پاسخگویی به آن 30 دقیقه است. هر بخش از این آزمون شامل 6 سوال تکمیل متن، 4 سوال معادل‌سازی جملات، و 10 سوال خواندن بحرانی است. بعد از سال 2011 سوالات تکمیل متن با تکمیل جمله جایگزین شده‌اند. همچنین سوالات چندگزینه‌ای به بخش خواندن اضافه شدند. در این قسمت هر کدام از سوالات در ۴ فرم زیر می باشند:

  • بخش مترادف ها و متضادها: در این بخش شما باید از ۵ گزینه یک کلمه را که مخالف کلمه داده شده است را علامت بزنید.
  • بخش جای خالی: یک جمله داده می شود و یک یا دو جای خالی را باید با گزینه ها پر کنید.
  • بخش تطابق لغات: دو لغت مانند (کتاب، دفتر) داده می شود. در ۵ گزینه شما باید شبیه‌ترین گزینه را که ارتباط آنها مانند این جفت می باشد را پیدا نمایید.
  • درک متن: در این بخش دو یا سه متن داده می شود که باید با توجه به آنها به سوالات پاسخ دهید. امکان پاسخگویی درست به این سوالات در بخش وربال برای دانشجویان بیشتر است.

کسب نمره‌ی بالای 150 از 170 در این امتحان واقعا خوب است و شما با کسب مجموع نمره 320 حتی در 10 دانشگاه اول آمریکا نیز شانس دارید.

معرفی بخش نوشتار تحلیلی آزمون GRE

بخش سوم همان Analytical Writing  یا نوشتار تحلیلی است. در واقع آزمون با همین بخش آغاز می شود که در آن قدرت بحث و تحلیل شما مورد سنجش قرار می گیرد. این بخش شامل نوشتن دو انشا است. انشاها هرکدام دارای 30 دقیقه زمان است. نمره این بخش از 6 محاسبه می‌شود. این بخش شامل دو قسمت با عناوین Issue Task (نوشتن یک انشا درباره موضوعی که به داوطلب داده می‌‌شود) و Argument Task (نوشتن یک تحلیل به روش استنتاجی از متنی که به داوطلب داده می‌شود) است.

در قسمت اول به شما یک موضوع داده می شود که به مراتب از موضوعات تافل مشکل‌ترند. شما باید یکی را به دلخواه انتخاب کرده و برای آن انشا بنویسید. تحلیل دقیق موضوع، گرامر نسبتا پیچیده، تعداد لغات و .. در این بخش بر روی نمره شما تاثیر بسزایی دارند. نمره‌ی این بخش نیز از ۶ محاسبه می شود که نمره ۴ واقعا خوب است و گرفتن آن از معادل تافل آن سخت‌تر است زیرا در این آزمون تحلیل منطقی موضوع نیز در کنار دانش زبانی اهمیت دارد. در قسمت دوم یا Argument Task نیز در حدود چند خط درباره موضوعی توضیح داده می شود. این موضوع ظاهرا منطقی به نظر می رسد ولی در اصل این‌طور نیست و دارای اشکالاتی است که شما باید آنها را بازگو کنید.

محل و نحوه برگزاری آزمون GRE

آزمون GRE فعلاً در مرکز سازمان سنجش، مؤسسه فرهنگی علامه سخن، مؤسسه آموزشی معرفت، موسسه زبان­ نگار، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه ارومیه، دانشگاه شمال در آمل، دانشگاه شیراز و مجتمع آموزشی گسترش انفورماتیک زنجان برگزار می‌گردد. GRE دارای دو نوع کاغذی و کامپیوتری هست که همانند سیستم آزمون تافل برگزار می شود. هیچ معیاری برای تایید این موضوع که امتحان کامپیوتری از امتحان کاغذی سخت تر یا آسان تر است و نمره گرفتن در آن آسان تر است وجود ندارد.

سایت های بسیاری منابع علمی مختلفی برای آمادگی داوطلبان جهت شرکت در آزمون GRE را ارائه کرده اند. لازم به ذکر است که این آزمون در ایران به هر دو صورت برگزار می گردد. تعداد آزمون های کاغذی بسیار محدودتر از نسخه اینترنتی است (حداکثر ۳ بار در سال) و در سازمان سنجش تهران و دانشگاه اصفهان برگزار میشود. در ضمن آزمون Subject فقط به صورت pBT برگزار می گردد درحالیکه آزمون General هم به صورت pBT  و هم به صورت iBT برگزار می گردد.

نکاتی پیرامون ثبت نام آزمون GRE General

* در زمان ورود به محل برگزاری آزمون، به همراه داشتن تلفن همراه، کاغذ، ماشین حساب، هر نوع خودکار یا روان نویس و یا مداد ممنوع است. نماینده ETS که در محل آزمون حاضر است، کاغذ و مداد در اختیار شما خواهد گذاشت و ماشین حساب آنلاینی نیز روی مانیتور شما جهت انجام محاسبات در دسترس می‌باشد.

* نتیجه آزمون بین 10 تا 15 روز پس از آزمون در حساب کاربری شما در سایت ETS قابل دسترس است.

* شما می‌توانید گزارش نمره (Report) امتحان خود را برای 4 دانشگاه به صورت رایگان ارسال کنید. از آنجا که می‌بایست در روز امتحان مشخصات این دانشگاه ها را به صورت آنلاین وارد کنید، لذا این مشخصات را در روز آزمون به همراه داشته باشید.

معرفی منابع آزمون GRE

حتی یک انگلیسی زبان دارای مدرک فوق لیسانس ادبیات یا هر رشته دیگری، نمی تواند مطمئن باشد که بتواند نمره کامل این آزمون را کسب کند. چون شما هم در زبان پارسی، معنی لغات بسیاری را نمی دانید و این قضیه برای یک انگلیسی زبان هم صادق است . بنابراین استرس زیادی به خود وارد نکنید و به فکر حفظ کردن همه کتاب های معروف بازار برای ارتقای آمادگی خود جهت شرکت در آزمون نباشید. حد نصابی برای نمره قبولی وجود ندارد. اما تلاش کنید.

بالاترین نمره ممکن را در بخش ریاضیات و نوشتاری کسب کنید که بیش از همه بخش ها در کارنامه شما خود را نشان می دهد. با توجه به دشواری که در بخش verbal این آزمون وجود دارد، کتاب های بسیار زیادی توصیه شده است، قبل از شروع این کتابها از بلد بودن لغات ۵۰۴ (Absolutely Essential Words  ۵۰۴)  و لغات ضروری تافل (Essential Words for TOEFL) اطمینان حاصل نمایید، سپس این منابع توصیه شده است، به ترتیب کارایی عبارتند از:

منابع لغت بخش verbal آزمون GRE:

منابع درک مطلب متن بخش verbal آزمون GRE:

  • Big Book and Powerprep, ETS Official Guide
  • Magoosh Videos
  • RC files (Recent GRE Reading Comprehension tests)
  • Magoosh book

منابع تحلیل نوشتاری بخش verbal آزمون GRE:

  • ETS Official Guides and Powerprep
  • Pool of Arguments and Issues
  • Magoosh Analytical Writing Book
  • Princeton Book

منابع بخش Quantitative:

  • ETS Official Guides and Powerprep
  • Manhattan 5lb
  • Magoosh Questions
  • Magoosh Videos
کتاب زبان اصلی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا