آموزش انگلیسیآموزشیمقالات انگلیسی

مدت زمان لازم برای یادگیری زبان انگلیسی

یادگیری زبان انگلیسی چقدر زمان می‌برد؟

یادگیری زبان انگلیسی، از جمله فعالیت‌هایی است که افراد زیادی با هدف‌های گوناگون آن را انجام می‌دهند. می‌توان گفت یادگیری این زبان امروزه به یک نیاز تبدیل شده است و برای انجام کارهایی چون تحصیل، پیدا کردن شغل مناسب و مهاجرت ضروری است. به همین دلیل افراد دوست دارند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به زبان انگلیسی مسلط شوند. بنابراین این سوال که “یادگیری زبان انگلیسی چقدر طول میکشد” یکی از مهم‌ترین سوالاتی است که برای زبان آموزان وجود دارد. پاسخ به این سوال به عوامل مختلفی بستگی دارد که در این مقاله به طور مفصل درباره آن صحبت خواهیم کرد.

برخی از مهم‌ترین این عوامل عبارتند از؛

  • سطح فعلی زبان انگلیسی شما
  • سطح مورد انتظار شما از تسلط بر زبان انگلیسی
  • مدت زمانی که در طول روز صرف تمرین و یادگیری زبان انگلیسی می‌کنید.
  • امکاناتی و متدهای آموزشی که از آن‌ها بهره می‌برید.
  • انگیزه‌ شما از یادگیری زبان انگلیسی

مسلما موارد دیگری نیز وجود دارد که در مدت زمان یادگیری زبان انگلیسی تأثیر دارد. هر چه بهتر این فاکتورها را بشناسید می‌توانید با تکیه بر تقویت آن‌ها، بازه زمانی مورد نیاز برای یادگیری را کاهش دهید. بیایید کمی بیشتر در این باره صحبت کنیم.

مدت زمان یادگیری زبان انگلیسی به ترتیب سطح

در کشور‌های اروپایی مقیاس استانداردی برای اندازه‌گیری میزان تسلط افراد بر زبان انگلیسی وجود دارد که CEFRL  نامیده می‌شود. پی بردن به سطح فعلی تسلط خود بر زبان انگلیسی، می‌تواند چشم‌انداز مناسب نسبت به مدت ‌زمان مورد نیاز برای یادگیری زبان انگلیسی به شما بدهد. در ادامه سطوح مختلف زبان انگلیسی را بیان کرده‌ایم.

سطح مقدماتی

در این سطح که مبتدی نیز نامیده می‌شود، فرد دایره‌ی لغات بسیار محدودی دارد. افراد مبتدی می‌توانند در حد یک سلام و احوالپرسی ساده و سوالات روزمره و پیش پا افتاده به زبان انگلیسی صحبت کنند. این افراد ممکن است بتوانند با استفاده از  یک لغت نامه با افراد انگلیسی زبان ارتباط محدودی برقرار کنند و منظور خود را به آن‌ها انتقال دهند. اگر زبان انگلیسی را به تازگی شروع کرده اید یا قصد شروع یادگیری داری، پیشنهاد میکنیم در مرحله اول با بهترین کتاب های زبان انگلیسی برای مبتدیان آشنا شوید و قدم اول را محکم بردارید. مدت زمان یادگیری زبان انگلیسی در سطح مقدماتی 180 ساعت است.

سطح متوسط

افرادی که در این سطح قرار دارند، می‌توانند عبارات و جملات مختلف را به زبان انگلیسی بیان کنند. برای مثال جملاتی در مورد زمان، آب‌ و هوا، مکان، علایق و عادات و… . افراد در سطح متوسط تا حد زیادی گرامر زبان انگلیسی را آموخته‌اند و می‌توانند آن‌ را به کار ببرند. برای مثال این زبان آموزان می‌توانند جملات را به صورت گذشته، حال و آینده بسازند و تا سطح قابل قبولی با مردم انگلیسی زبان ارتباط برقرار کنند. یادگیری زبان انگلیسی در سطح متوسط حدود 500 ساعت طول میکشد.

سطح پیشرفته

زبان آموختگان سطح پیشرفته قادر هستند مکالمات طولانی به زبان انگلیسی داشته باشند؛ همچنین آن‌ها می‌توانند اغلب برنامه‌های رسانه‌ای انگلیسی زبان را به خوبی درک کنند. به عنوان مثال این افراد با گوش دادن به اخبار و موسیقی انگلیسی می‌توانند به خوبی منظور گوینده و خواننده را درک کنند. البته این کار برای زبان آموزان در این سطح ممکن است با کمی زحمت همراه باشد و برخی کلمات و جملات افراد بومی زبان انگلیسی در صورت سریع ادا شدن برایشان گنگ و نامفهوم باشد. مدت زمان یادگیری زبان انگلیسی برای زبان آموزان سطح متوسط حدود 700 ساعت است.

سطح بسیار پیشرفته

افراد در این سطح بدون هیچ مشکلی می‌توانند به تماشای فیلم‌های انگلیسی زبان بپردازد و مکالمات طولانی در هر زمینه‌ای با افراد انگلیسی زبان داشته باشند. زبان آموختگان این سطح حتی می‌توانند رمان‌های طولانی به زبان انگلیسی بخوانند یا مکاتبات پیچیده اداری انجام دهند. همچنین لهجه‌ و گویش این افراد تا حد زیادی به مردمی که زبان مادری آن‌ها انگلیسی است، شباهت دارد. زمان لازم برای یادگیری زبان انگلیسی در سطح بسیار پیشرفته 1000 ساعت است.

دانستن این‌که در چه سطحی هستید، باعث می‌شود تا پاسخ دقیق‌تری برای این سوال که یادگیری زبان انگلیسی چقدر زمان خواهد برد، بیابید. واضح است که هر چه سطح دانش شما در این زمینه بیشتر باشد به زمان کمتری برای تسلط کامل بر این زبان احتیاج خواهید داشت.

سطح مورد انتظار شما از تسلط بر زبان انگلیسی

علاوه بر تعیین سطح فعلی، تعیین سطح هدف شما نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. هر چقدر تفاوت میان دانش فعلی و سطح  مورد نظر شما بالاتر باشد به زمان بیشتری برای یادگیری احتیاج خواهید داشت.

مدت زمان تمرین روزانه

برای این که بتوانید در بازه زمانی کوتاه‌تری به زبان انگلیسی مسلط شوید، لازم است به صورت روزانه تمرین کنید. حتی اگر در طول هفته نیز ساعت‌هایی را برای کلاس زبان در نظر گرفته‌اید، باید بدانید که بدون تمرین در خانه عملا راه به جایی نخواهید برد یا در زمان بسیار طولانی‌تری به نتیجه دلخواه دست پیدا می‌کنید. البته مشغله‌های زندگی امروز اجازه نمی‌دهد زمان بسیاری برای تمرین سپری کنید. به همین دلیل لازم است با استفاده از بهترین متدهای آموزشی و به صورت کاملا کاربردی تمرین داشته باشید.

امکانات و متدهای آموزشی

بسیاری از افراد یادگیری زبان انگلیسی در خانه را ترجیح می‌دهند. به همین دلیل استفاده از پکیج‌ها و کتاب‌های معتبری که دارای متدهای آموزشی مناسب هستند، از اهمیت زیادی برخوردار است. به خاطر داشته باشید که لازم است این کتاب‌ها را از منبع معتبری تهیه کنید تا هم آن‌ها را با هزینه مناسب خریداری کنید و هم از منبع منتشر کننده آن مطمئن باشید. با مراجعه به وب سایت زبانمهر می‌توانید از امکانات و خدماتی که به مشتریان ارائه می‌شود، اطلاع پیدا کنید و از آن‌ها بهره ببرید.

انگیزه‌ی شما از یادگیری زبان انگلیسی

بسیاری از افراد برای یادگیری زبان انگلیسی اقدام می‌کنند اما در میانه راه خسته می‌شوند و روند یادگیری را متوقف می‌کنند. علت اصلی این اتفاق نبودن انگیزه محکم برای یادگیری است. می‌توان گفت اینترنت و فضای مجازی و لزوم ارتباط با مردم سایر کشورها و داشتن زبان مشترک مهم‌ترین انگیزه‌هایی هستند که افراد را به یادگیری هرچه بیشتر زبان انگلیسی تشویق می‌کنند. هرچه انگیزه و هدفگذاری بهتری برای یادگیری داشته باشید، فرآیند یادگیری شما سریع‌تر و عمیق‌تر صورت می‌گیرد. به طور کلی تمام افراد از یادگیری زبان انگلیسی انگیزه‌های مختلفی دارند، اگر انگیزه کافی داشته باشید قطعا مدت زمان یادگیری زبان انگلیسی بسیار کوتاهتر خواهد شد و سریعتر به نتیجه دلخواه میرسید.

روزی چند ساعت زبان بخوانیم؟

نتایج تحقیقات در این زمینه نشان می‌دهد که یادگیری زبان انگلیسی در سطح مقدماتی برای یک فرد فارسی زبان به طور متوسط  ۴۸۰ ساعت زمان لازم دارد. برای مثال اگر دانش زبان انگلیسی شما در حد صفر باشد و روزی ۴ ساعت صرف یادگیری زبان انگلیسی نمایید، حدودا ۳ماه طول خواهد کشید تا دانش شما در زبان انگلیسی به  سطح متوسط برسد. برای رسیدن به سطح تسلط پیشرفته نیز حدود ۱۴۰۰ ساعت تمرین مستمر لازم است.

البته باید این نکته را در نظر گرفت که این زمان‌بندی‌ یادگیری، یک زمان‌بندی متوسط و تخمینی است و زمان مورد نیاز برای یادگیری زبان انگلیسی، با توجه به استعداد ذهنیتان در این زمینه می‌تواند کمتر یا بیشتر باشد. نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد، فضایی است که در آن قرار دارید. به عنوان مثال فردی که در کشور انگلیسی زبان زندگی می‌کند و هر روز با مکالمات و شنیده‌ها و نوشته‌های انگلیسی سر و کار دارد در بازه زمانی کوتاه‌تری می‌تواند به انگلیسی مسلط شود.

چگونه سریع‌تر و بهتر زبان انگلیسی را یاد بگیریم؟

در این قسمت از مقاله راهکار‌هایی را برای سرعت بخشیدن به یادگیری زبان انگلیسی در تمام سطوح ارائه می‌کنیم. این که بتوانید به کمک ذهن ناخودآگاه خود زبان را یاد بگیرید باعث می‌شود مدت یادگیری شما کوتاه‌تر شود و همچنین اطلاعاتی که کسب کرده‌اید را فراموش نکنید. در ادامه روش‌هایی را بیان کرده‌ایم که به شما کمک میکند، اطلاعات را در ضمیر ناخودآگاه خود حک کنید.

  • تقویت شنوایی

استفاده از ناخودآگاه ذهنی برای یادگیری زبان انگلیسی بسیار موثر و رایج است. جالب است بدانید که حتی شنیدن واژه‌هایی که معنایشان را نمی‌دانیم هم به یادگیری ما کمک می‌کنند. بنابراین تا جایی که می‌توانید به فایل‌های صوتی زبان انگلیسی گوش دهید زیرا در این حالت ذهن شما به صورت ناخودآگاه مشغول ثبت و ضبط اطلاعات است و بدون آن‌که خودتان متوجه باشید کمک شایانی به یادگیری شما می‌کند و مدت زمان لازم برای یادگیری زبان انگلیسی را برای شما کاهش میدهد. البته این که مدام به موسیقی‌ها و فایل‌های صوتی که معنی آن‌ها را نمی‌دانید، گوش دهید تأثیری نخواهد داشت. سعی کنید در راستای درک مفاهیمی که می‌شنوید، نیز تلاش کنید.

  • واژه‌ها را در عبارات و جملات یاد بگیرید.

یادگیری لغات در جمله و با مثال باعث می‌شود برای زمان طولانی‌تری در ذهن شما باقی بماند. از طرف دیگر در زبان انگلیسی کاربرد کلمات متفاوت است و حتی بسیاری از کلمات دارای چند معنی هستند. به همین دلیل یادگیری آن‌ها در جمله به شما کمک می‌کند که با کاربرد آن‌ها نیز آشنا شوید و بتوانید از آن‌ها در مکالمات خود استفاده کنید.

  • برای حفظ لغات از تصاویر و نشانه‌ها به جای نوشته‌ها بهره بگیرید.

هنگامی که یک واژه‌ی جدید را فرا می‌گیرید، ارتباط آن کلمه با واژگان دیگر را در ذهن خود بیاورید. همچنین تلاش کنید  به جای نوشتن معانی لغات، از کشیدن تصاویر بهره ببرید. استفاده از تصاویر و نشانه‌ها در یادگیری بهتر، سریع‌تر و عمیق‌تر تاثیر به سزایی دارد.

کتاب زبان اصلی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا