آموزش انگلیسیآموزشیمقالات انگلیسی

هر آنچه از آزمون MSRT لازم است بدانید!

آزمون زبان MSRT با تلفظ ام اس آر تی و با نام پیشین MCHE، یک آزمون زبان انگلیسی است که توسط «سازمان امور دانشجویان» وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران به صورت ماهانه در تعدادی از شهرهای ایران برگزار می‌گردد.

MSRT سرواژه Ministry of Science, Research and Technology به معنی «وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» است. این آزمون پیش از تغییر نام وزارت علوم به نام کنونی، MCHE نامیده می‌شد که سرواژه Ministry of Culture and Higher Education به معنی «وزارت فرهنگ و آموزش عالی» است.[نیازمند منبع] ویژگی‌ها

از این آزمون که از آزمون‌های زبان انگلیسی داخلی در ایران به‌شمار می‌رود به عنوان یک آزمون تافل کوچک یاد می‌شود، لذا دانشجویان برای آمادگی در این آزمون، منابع آزمون تافل را می‌خوانند.

این آزمون ویژه دانشجویان دکتری و همچنین ویژه دانشجویان پسر مقطع لیسانس می‌باشد که جهت خروج از کشور و برای ادامه تحصیل می‌بایست نمره مورد نظر را از آزمون دریافت نمایند.

مدرک این آزمون مورد تأیید وزارت علوم است و آزمون آن تقریباً هر ماه به صورت منظم برگزار می‌گردد. کلیه دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی، این مدرک را حین مصاحبه دکتری معتبر می‌دانند.[۱]

نمره مورد نظر برای دانشجویان دکتری و عبور از ابن آزمون بسته به دانشگاه از ۵۰ به بالا می‌باشد. همچنین نمره مورد نظر برای دانشجویان لیسانس که می‌خواهند مجوز خروج از کشور را برای ادامه تحصیل را داشته باشند ۴۰ می‌باشد. مدرک این آزمون دارای ۲ سال اعتبار از زمان صدور می‌باشد.

نکاتی در رابطه با آزمون

آزمون در سال 10 بار برگزار می‌شود و شرکت در آزمون محدودیت ندارد و در صورت عدم قبولی در یک دوره می‌توان در دوره‌های بعدی نیز ثبت نام کرد ولی داوطلبانی که نمرات آن‌ها بالاتر از 75 باشد تا یکسال نمی‌توانند در ازمون شرکت نمایند چون ظرفیت ازمون فوق برای مراکز دانشگاهی و آموزشی بوده و آخرین حد نصاب مراکز فوق نمره 70 می‌باشد [۲].

آزمون نمره منفی ندارد ولی اگر به یک سؤال بیش از یک پاسخ داده شود برای آن سؤال نمره داده نمی‌شود[۲].

ساعت ورود از ساعت 8:15 تا 9 صبح می‌باشد (بعد از ساعت فوق درب‌های ورودی بسته خواهد شد و به هیچ عنوان داوطلبی نمی‌تواند وارد محل برگزاری ازمون شود) و شروع آزمون ساعت 9:15 می‌باشد [۲].

داوطلباني كه بافرستادن فرد دیگری بجای خود و جعل مدارك هويتي سعي در گمراه نمودن مجريان آزمون نمايند و در آن شركت كنند و تخلف آنان (حتي پس از برگزاری آزمون ودريافت مدرك ) اثبات گردد، برابر مقررات برگزاري آزمون‌ها، به حراست و کمیته انظباطی دانشگاه محل تحصیل معرفی و مدارك مربوط به آن‌ها باطل و از شركت در آزمون‌ به مدت 2 تا10سال محروم خواهند شد و با توجه به اينكه جعل هرگونه اسناد دولتي و استفاده از سند مجعول و شركت كردن به جاي داوطلب اصلي، برابر قانون مجازات اسلامي (تعزيرات مصوب 1375) جرم تلقي مي‌شود و مجازات كيفري به همراه خواهد داشت، اين گروه از متخلفان براي صدور احكام قضائي به مراجع قضائي معرفي مي‌گردند[۲].

داوطلبانی که در آزمون MSRT ثبت نام نموده‌اند می‌توانند فقط تا14 روز قبل از برگزاری هر آزمون درخواست تغییر تاریخ را در پرو فایلشان قسمت ارسال و دریافت پیام ارسال نمایند ضمنا” انتقال آزمون فقط برای ماه بعد امکان‌پذیر می‌باشد همچنین جابجایی ازمون فقط برای ازمونهایی که در همان سال برگزار می‌شود امکان‌پذیر بوده و برای سال بعد امکان جابجایی نمی‌باشد[۲].

بسیاری از شرکت کنندگان کیفیت بخش شنیداری آزمون را با توجه شرایط ساختمان و نوع سیستم‌های صوتی به کار رفته ضعیف ارزیابی می‌کنند [۳]و در نتیجه داوطلبان بایستی آمادگی‌های لازم را بر در نظر گرفت شرایط فوق داشته باشند.

محتوای آزمون

آزمون MSRT دارای ۱۰۰ سؤال می‌باشد و دارای سه بخش می‌باشد.

۳۰ سؤال شنیداری
۳۰ سؤال گرامر
۴۰ سؤال درک مطلب

این آزمون نمره منفی ندارد و همچنین دانشجویان می‌توانند در صورت نمره نگرفتن بلافاصله در دور بعد نیز شرکت نمایند.

تعداد 100 سؤال می‌باشد : 30 سؤال شنیداری (زمان پاسخگویی بعد از اتمام cd که معمولا” بین 30 تا 35 دقیقه می‌باشد )، 30 سؤال گرامر(زمان پاسخگویی 20 دقیقه) و 40 سؤال درک مطلب (زمان پاسخگویی55 دقیقه ).ضمنا” دفترچه سوالات یک مرحله توزیع می شود.

تفاوت بین آزمون TOLIMO و (MSRT (MCHE

داوطلبان آزمون‌های TOLIMO و (MSRT (MCHE را اغلب دانشجویان و داوطلبان دکترا و افرادی که نیاز به ارائه مدرک معتبر زبان انگلیسی به مراکز دولتی داخلی دارند تشکیل میدهد. می‌توان گفت منابع این آزمون‌ها یکسان است و تفاوت در ساختار و نوع برگزاری آزمون است. تفاوت دیگر در سازمان برگزار کنندهٔ آن‌ها است، که برگزار کنندهٔ آزمون تولیمو سازمان سنجش و برگزار کنندهٔ آزمون MSRT وزارت علوم می‌باشد. تفاوت دیگر میان دو آزمون در بخش نوشتاری یا Writing می‌باشد ؛ بدین صورت که آزمون MSRT بخش نوشتاری ندارد[۴].

منبع: ویکی پدیا

کتاب زبان اصلی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا