آموزش انگلیسیآموزشیآیلتسمقالات انگلیسی

همه چیز درباره آزمون آیلتس

آزمون آیلتس چیست؟

آیلتس (IELTS) مخفف عبارت (International English Language testing system) است که به معنای «سامانه جهانی ارزیابی زبان انگلیسی» می باشد. آیلتس در کنار تافل، دو آزمونی بین المللی معتبر هستند. لیکن برای مهاجرت به هر کشوری می‌بایست آن آزمونی را که نزد آن کشور معتبر است، انتخاب نمود. (برای خرید با تخفیف منابع آزمون آیلتس کلیک کنید.)

نمره بندی آزمون آیلتس

نحوه نمره بندی این آزمون در هر قسمت از 0 تا 9 سطح می‌باشد.

دانشگاههای معتبری چون کمبریج، آکسفورد و هاروارد تنها افرادی که موفق به کسب سطح 7 به بالا می‌شوند را می‌پذیرند. برای قبولی در اکثر دانشگاهها به استثنای دانشگاههای مذکور حداقل نمره کسب شده باید 5/6 باشد.

آزمون آیلتس به دو صورت Academic (دانشگاهی) و General (عمومی) برگزار می‌شود که جهت ورود به دانشگاههای کشورهای مختلف، نوع آکادمیک (دانشگاهی) آن موردنیاز است.

تفاوت آزمون آیلتس و تافل

امروزه آزمون آیلتس جایگزین آزمون تافل شده است. آزمون آیلتس علاوه بر سطح دانش زبانی، موارد چون ضریب هوشی (IQ)، دقت، تمرکز و سرعت عمل افراد را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد.

نمره نهائی براساس میانگین نمرات قسمتهای مختلف آزمون آیلتس که شامل قسمت شنیداری (Listening)، خواندن (Reading)، نوشتاری (Writing) و گفتاری (Speaking) می‌باشد، مشخص می‌شود.

هزینه و ثبت نام آزمون آیلتس

  • هزینه آزمون آیلتس توسط سازمان سنجش اعلام می‌شود.
  • ثبت‌نام کردن در مراکز رسمی داخل کشور برای آزمون آیلتس هزینه کمتری نسبت به ثبت نام در خارج از کشور به‌همراه خواهد داشت.
  • اگر برای بار نخست است که در این آزمون شرکت می‌کنید می‌بایست فرم (IELTS Application Form) را از سایت مرکز مربوطه دریافت کرده و تکمیل کنید و در روز آزمون گفتاری (Speaking) یا آزمون کتبی به همراه داشته باشید.
  • اما در صورتیکه قبلاً سابقه شرکت در این آزمون را دارید، کافی است کارنامه آزمون قبلی خود را جهت ارائه داشته باشید.
  • مراکز اعلام شده توسط سازمان سنجش آیلتس تهران؛ دانشگاه آزاد اسلامی، مؤسسه آموزش عالی عصر دین و دانش، مؤسسه فرهنگی و هنری ایرسافام، مؤسسه آموزش عالی آزاد پروشات نوین و مؤسسه پارسیان می‌باشد. که برای ثبت‌نام می‌بایست به وب سایت این مراکز مراجعه نمائید.
  • افرادی که قصد زندگی، کار و یا تحصیل در کشورهای انگلیسی زبان را دارند با داشتن مدرک آیلتس صلاحیت در زبان انگلیسی را به دست می‌آورند.
  • آزمون آیلتس در دانشگاههای کشورهای انلگیسی‌زبان مانند کانادا و استرالیا بسیار معتبر است. سطح سؤالات این آزمون از ساده تا سخت طراحی شده است. هر بخش از این آزمون نمره‌ای بین 0 تا 9 دارد.

شرایط برگزاری آزمون آیلتس

  • در روز امتحان آیلتس ابتدا به سؤالات شینداری (Listening) سپس به سؤالات درک مطلب (Reading) پاسخ داده می‌شود. و بعد به سؤالات نوشتاری (Writing) پاسخ داده می‌شود.
  • زمان قسمت گفتاری (Speaking) در روز امتحان مشخص و اعلام می‌گردد.
  • آیلتس آزمونی مشابه آزمون کنکور است.
  • در آزمون آیلتس، همانند کنکور داوطلبان تنها اجازه استفاده از مداد را دارند. نتایج آزمون به طور معمول دو هفته پس از برگزاری آزمون اعلام می‌گردد.
  • اعتبار این مدرک تنها دو سال می‌باشد. لذا در صورتیکه از تاریخ انقضای مدرک گذشته باشد، اکثر دانشگاهها آن را قبول نمی‌کنند.

چند نکته برای موفقیت در آزمون آیلتس

  1. افرادی که قصد مهاجرت دارند نیاز به مدرک آکادمیک ندارند. آیلتس جنرال () نمره 6 کافی است.
  2. بهترین تضمین برای قبولی در آزمون آیلتس مطالعه و تمرین بسیار است.
  3. ثبت نام آزمون را به هفته‌های پایانی موکول نکنید!
  4. مهارت تست زنی خود را تقویت کنید.
  5. از آنجائیکه اعتبار این مدرک تنها دو سال می‌باشد، طوری برنامه‌ریزی کنید که به مشکل برنخورید.
  6. برای تقویت مهارت شنیداری (Listening) به موسیقی، فیلم و صحبتهای انگلیسی بسیار گوش کنید.
  7. برای کسب نمره عالی در قسمت نوشتاری (Writing) باید مقالات بسیار مطالعه کنید.
  8. حداقل 6 ماه زمان صرف مطالعه برای این آزمون نمائید.
  9. در آزمون‌های آزمایشی مؤسسات گوناگون شرکت نمائید.
  10. دایره لغات (Vocabulary) خود را گسترش دهید.
  11. درمورد اشتباهات رایج در آزمون آیلتس اطلاعات خود را افزایش دهید تا از تکرار آن خطاها جلوگیری کنید.

نکاتی کلیدی در ارتباط با جلسه آزمون آیلتس

  1. در آزمون شنیداری (Listening) و درک مطلب (Reading) برای برخی از سؤالات محدودیت‌هایی وجود دارد. برای مثال پاسخ برخی از سؤالات نباید بیشتر از سه کلمه یا عدد باشد. می‌بایست به این نکته دقت شود.
  2. در آزمون کتبی کلمات کلیدی را بیابید و زیر آنها خط بکشید. اینکار به ما کمک می‌کند جواب را راحت‌تر بیابیم.
  3. مصححین آزمون آیلتس موظفند طبق کلید مشخصی برگه‌ها را تصحیح نمایند. لذا از نوشتن کلمات اضافه خودداری نمائید چرا که پاسخ شما نادرست محسوب شده و نمره کسب می‌گردد.
  4. برای افرادی که مشکل بینایی و یا شنوایی دارند، سی دی (Listening) مخصوص، دفترچه آزمون با فونت سایز بزرگ، نمایش سؤال‌ها روی پروژکتور، دفترچه به خط بریل و… در نظر گرفته می‌شود.
  5. در آزمون گفتاری (Speaking) از دادن جوابهای تک کلمه‌ای خودداری نمائید!
  6. تکرار کردن کلمات ممتحن عیناً در آزمون گفتاری (Speaking) تأثیر منفی روی نمره خواهد داشت. می‌بایست از کلماتی غیر از کلمات ممتحن استفاده کنیم. به این عمل اصطلاحاً paraphrase می‌گویند.
کتاب زبان اصلی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا